Det er uklogt at udskyde købet af brugt bil til campingferien til 14 dage før afrejse. Man risikerer at blive en af dem, der går i stå på Kassel-bakkerne.
Alt for mange campister venter for længe med at købe en ny campingtrækker. De venter til 14 dage før sommerferien, og det fortryder mange af dem bittert, når bilen brænder sammen på vej sydover - eller når de bliver stoppet af tysk politi, som fortæller dem, at de mangler et B/E-kørekort.
”Det er derfor nu, man skal bevæge sig i markedet. Det er for sent at vente til 14 dage før ferien. Man risikerer at blive en af dem, der går i stå i Kassel-bakkerne med sprængt køler eller revnet toppakning, fordi bilen ikke er blevet tjekket og klargjort”, advarer Niels Grøftehauge, chefanalytiker hos bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.
Man får derimod en række fordele ved at købe her i foråret: ”Man får tid til at få den brugte campingtrækker undersøgt hos eksempelvis FDM, Applus eller på et autoværksted, og for et beskedent beløb kan man få fanget eventuelle fejl og mangler i opløbet og køre trygt på ferie”, siger han.
”Desuden er de store campingtrækkere nede i pris lige nu. Det skyldes de høje benzinpriser, som får forbrugerne til at efterspørge de små biler. De store dieselbiler har også fået nogle ordentlige hug. Diesel er jo efterhånden lige så dyr som benzin”, tilføjer Niels Grøftehauge.
Om man skal vælge benzin eller diesel, kommer an på ens kørselsbehov.
”En dieselmotors bundtræk er jo guld værd, når man kører med campingvogn, men kører man mange småture på tre-fire kilometer i det daglige, bør man overveje benzin”, siger han.
- Man behøver ikke nødvendigvis købe en bil med en meget stor motor:
”Trækker man en mindre campingvogn, kan man ofte fint nøjes med en 1,6’er. Men slæber man på en fem-seks meter lang campingvogn, skal man nok op i en to-liters motor”, vurderer han.
At årstiden er god for køb af brugt campingtrækker skyldes også, at der er et stort udbud af store familiebiler som eksempelvis Ford Mondeo, VW Passat og Opel Vectra på markedet. Det skyldes, at leasing- og finansieringsselskaberne siden nytår har sendt mange af den type biler på markedet.
Da de stort set alle har kørt som firmabiler i cirka tre år, er der normalt tale om godt vedligeholdte biler med fornuftige kilometertal. Og køber man gennem en forhandler, får man en betryggende toårs reklamationsret efter købeloven.
Men hvilken model skal man vælge? Det vil Niels Grøftehauge ikke blande sig i, men han råder folk til blandt andet at kaste et blik på de biler, som Dansk Camping Union og en række udvalgte motorjournalister gennem de senere år har kåret til Årets Campingtrækker. - 2008-vinder er Kia C’eed 1.6 CRDi. Den blev i forbindelse med kåringen omtalt som en bil med ”godt kraftoverskud”, ”fin motor” og en ”fornuftig økonomi”. Det sidste er også tilfældet i Bilpriser.dk’s mellemklasseanalyse, hvor den opnåede en flot 2. plads.
- 2007-vinderen blev Ford S-Max 2.0 TDCi Trend Årets Campingtrækker. Dommerpanelets begrundelse for at give de gyldne laurbær til Ford S-MAX 2.0 TDCi Trend var ”de overvældende kræfter som dens dieselmotor giver i bundtræk og evne til at trække fra ved overhalinger”. Der var også ros til ”Gode, præcise køreegenskaber og bremseevner”.
- 2006-vinderen hed Skoda Octavia 1.9 TDI PD, der blandt andet fremhæves for sin stærke motor og gode sæder – ikke en uvæsentlig detalje på en lang ferietur med hele familien.
- 2005-vinderen var VW Golf 1.6 FSI, der får gode ord som ”komfortabel”, ”fornuftig pris” og ”godt vejgreb med ESP” med på vejen.
Faktaboks: Kørekortet skal passe
Bilpriser.dk
Ups! Familien har købt større campingvogn, men nu skal bilen også skiftes. Eller også skal familiens feriechauffør have opgraderet sit kørekort fra B til B/E, det såkaldte ”trailerkørekort”.
Den slags ubehagelige overraskelser kan undgås, hvis man inden købet af ny campingvogn eller ny bil får undersøgt reglerne. Dansk Camping Unions hjemmeside eller FDM’s hjemmeside er gode steder at gæste, hvis man vil granske det indviklede regelsæt. De vigtigste regler ser således ud:
- Er påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens totalvægt sammenlagt mere end 3.500 kg, og er bilens største koblingsvægt og bilens tilladte totalvægt sammenlagt mere end 3.500 kg, så skal man have B/E-kørekort.
- Er påhængskøretøjets tilladte totalvægt mere end 50 kg over bilens egenvægt, og er bilens største koblingsvægt mere end 50 kg over bilens egenvægt, så skal man have B/E-kørekort.
For at tjekke, hvad man må trække efter sin bil, skal man finde registreringsattesten for bil og påhængskøretøj frem. Her angives ”Påhængskrt. største totalvægt m/bremser”, hvilket svarer til det, der i eksemplerne herover kaldes ”største koblingsvægt”. Det angiver den maksimale vægt, som ens bil må trække, når påhængskøretøjet vejer over 750 kg og har bremser.
På FDM's hjemmeside på adressen
www.fdm.dk/public/ferie/camping/trailer/
er der et beregningsmodul, hvor man selv kan indtaste de relevante tal og læse mere om reglerne.
Og hvor hurtigt må man så køre med en campingvogn på slæb? I Danmark må man køre 80 km/t på motorvejen og 70 km/t udenfor bymæssig bebyggelse. I det vigtige transitland Tyskland må man køre op til 100 km/t, hvis ens vogntog – bil plus campingvogn – er synet til det af en synsmyndighed, der er certificeret af de tyske myndigheder. Det gælder bl.a Applus Bilsyn, som dog af pladsmæssige grunde ikke kan tilbyde det i afdelingerne i Slagelse, Birkerød og på Nørrebro. Papirerne skal omkring de tyske synsmyndigheder, og det kan tage en lille uges tid og koster 500 kroner. Kom i god tid inden ferien, lyder rådet fra kommunikationsansvarlig Mia Osholm fra Applus Bilsyn. Med godkendelsen følger en Tempo100-mærkat, som skal sættes bag på campingvognen.