Det er uklogt at ud­sky­de købet af brugt bil til cam­ping­ferien til 14 dage før afrej­se. Man risikerer at blive en af dem, der går i stå på Kassel-bak­kerne.

Alt for mange campi­ster venter for længe med at købe en ny cam­ping­trækker. De ven­ter til 14 dage før sommer­ferien, og det fortryder mange af dem bittert, når bilen brænder sammen på vej sydover - eller når de bliver stoppet af tysk politi, som fortæller dem, at de mang­ler et B/E-kørekort.
”Det er derfor nu, man skal bevæge sig i markedet. Det er for sent at vente til 14 dage før ferien. Man risikerer at blive en af dem, der går i stå i Kassel-bakkerne med sprængt køler eller revnet toppakning, fordi bilen ikke er blevet tjekket og klargjort”, advarer Niels Grøfte­hau­ge, chefana­lytiker hos bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

Man får derimod en række fordele ved at købe her i foråret: ”Man får tid til at få den brugte campingtrækker undersøgt hos eksempelvis FDM, Applus eller på et autoværksted, og for et beskedent beløb kan man få fanget eventuelle fejl og mangler i opløbet og køre trygt på ferie”, siger han.

”Desuden er de store campingtræk­kere nede i pris lige nu. Det skyl­des de høje benzinpriser, som får forbrugerne til at efterspørge de små biler. De store dieselbiler har også fået nogle ordentlige hug. Diesel er jo efter­hån­den lige så dyr som benzin”, tilfø­jer Niels Grøfte­hauge.
Om man skal vælge benzin eller diesel, kommer an på ens kørsels­behov.

”En dieselmotors bundtræk er jo guld værd, når man kører med cam­pingvogn, men kører man mange småture på tre-fire kilometer i det daglige, bør man overveje benzin”, siger han.

  • Man behøver ikke nødvendigvis købe en bil med en meget stor motor:
    ”Trækker man en mindre campingvogn, kan man ofte fint nøjes med en 1,6’er. Men slæber man på en fem-seks meter lang cam­pingvogn, skal man nok op i en to-liters motor”, vurderer han.
    At årstiden er god for køb af brugt campingtrækker skyldes også, at der er et stort udbud af store familiebiler som eksempelvis Ford Mon­deo, VW Passat og Opel Vectra på markedet. Det skyl­des, at leasing- og finansieringsselskaberne siden nytår har sendt mange af den type biler på markedet.
    Da de stort set alle har kørt som firmabiler i cirka tre år, er der nor­malt tale om godt vedligeholdte biler med fornuftige kilometer­tal. Og køber man gennem en forhandler, får man en betryg­gen­de toårs reklamationsret efter købeloven.
     
    Men hvilken model skal man vælge? Det vil Niels Grøftehauge ikke blan­de sig i, men han råder folk til blandt andet at kaste et blik på de biler, som Dansk Camping Union og en række udvalgte mo­torjourna­lister gennem de senere år har kåret til Årets Cam­ping­trækker.
  • 2008-vinder er Kia C’eed 1.6 CRDi. Den blev i forbindelse med kå­ringen omtalt som en bil med ”godt kraftoverskud”, ”fin motor” og en ”fornuftig økonomi”. Det sidste er også tilfældet i Bilpriser.dk’s mellemklasseanalyse, hvor den opnåede en flot 2. plads.
  • 2007-vinderen blev Ford S-Max 2.0 TDCi Trend Årets Camping­trækker. Dommerpanelets begrundelse for at give de gyldne laur­bær til Ford S-MAX 2.0 TDCi Trend var ”de overvældende kræfter som dens dieselmotor giver i bundtræk og evne til at trække fra ved overhalinger”. Der var også ros til ”Gode, præcise køre­egen­skaber og bremseevner”.
  • 2006-vinderen hed Skoda Octavia 1.9 TDI PD, der blandt andet fremhæves for sin stærke motor og gode sæder – ikke en uvæ­sentlig detalje på en lang ferietur med hele familien.
  • 2005-vinderen var VW Golf 1.6 FSI, der får gode ord som ”kom­for­tabel”, ”fornuftig pris” og ”godt vejgreb med ESP” med på vejen.

Faktaboks: Kørekortet skal passe
 
Bilpriser.dk
VW Golf 1.6 FSI, Årets Campingtrækker 2005. En af de biler, man kunne gå efter. Foto: VW Danmark.Ups! Familien har købt større campingvogn, men nu skal bilen også skiftes. Eller også skal familiens feriechauffør have opgraderet sit kørekort fra B til B/E, det såkaldte ”trailer­køre­kort”.
Den slags ubehagelige overraskelser kan und­gås, hvis man in­den købet af ny camping­vogn eller ny bil får undersøgt reglerne. Dansk Camping Unions hjemmeside eller FDM’s hjemmeside er go­de steder at gæste, hvis man vil granske det indviklede regelsæt. De vigtigste regler ser således ud:

  • Er påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens totalvægt sam­menlagt mere end 3.500 kg, og er bilens største koblings­vægt og bilens tilladte totalvægt sammenlagt mere end 3.500 kg, så skal man have B/E-kørekort.
  • Er påhængskøretøjets tilladte totalvægt mere end 50 kg over bilens egenvægt, og er bilens største koblingsvægt mere end 50 kg over bilens egenvægt, så skal man have B/E-kørekort.

For at tjekke, hvad man må trække efter sin bil, skal man finde regi­stre­ringsattesten for bil og påhængskøretøj frem. Her angives ”På­hængskrt. største totalvægt m/bremser”, hvilket svarer til det, der i eksemplerne herover kaldes ”største koblingsvægt”. Det angiver den maksimale vægt, som ens bil må trække, når påhængskøretøjet vejer over 750 kg og har bremser.

På FDM's hjemmeside på adressen

www.fdm.dk/public/ferie/camping/trailer/

er der et beregningsmodul, hvor man selv kan indtaste de relevante tal og læse mere om reglerne.
 
Og hvor hurtigt må man så køre med en campingvogn på slæb? I Danmark må man køre 80 km/t på motorvejen og 70 km/t udenfor bymæssig bebyggelse. I det vigtige transitland Tyskland må man køre op til 100 km/t, hvis ens vogntog – bil plus campingvogn – er synet til det af en synsmyndighed, der er certificeret af de tyske myn­digheder. Det gælder bl.a Applus Bilsyn, som dog af pladsmæs­sige grunde ikke kan tilbyde det i afdelingerne i Slagelse, Birkerød og på Nørrebro. Papirerne skal omkring de tyske synsmyndigheder, og det kan tage en lille uges tid og koster 500 kroner. Kom i god tid inden ferien, lyder rådet fra kommunika­tions­ansvarlig Mia Osholm fra Applus Bilsyn. Med godkendelsen følger en Tempo100-mærkat, som skal sættes bag på campingvognen.