Artikel fra www.autoteket.dk

Bilpriser.dk

Køb campingtrækkeren i tide

AF autoteket.dk 

Det er uklogt at ud­sky­de købet af brugt bil til cam­ping­ferien til 14 dage før afrej­se. Man risikerer at blive en af dem, der går i stå på Kassel-bak­kerne.

Alt for mange campi­ster venter for længe med at købe en ny cam­ping­trækker. De ven­ter til 14 dage før sommer­ferien, og det fortryder mange af dem bittert, når bilen brænder sammen på vej sydover - eller når de bliver stoppet af tysk politi, som fortæller dem, at de mang­ler et B/E-kørekort.
”Det er derfor nu, man skal bevæge sig i markedet. Det er for sent at vente til 14 dage før ferien. Man risikerer at blive en af dem, der går i stå i Kassel-bakkerne med sprængt køler eller revnet toppakning, fordi bilen ikke er blevet tjekket og klargjort”, advarer Niels Grøfte­hau­ge, chefana­lytiker hos bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

Man får derimod en række fordele ved at købe her i foråret: ”Man får tid til at få den brugte campingtrækker undersøgt hos eksempelvis FDM, Applus eller på et autoværksted, og for et beskedent beløb kan man få fanget eventuelle fejl og mangler i opløbet og køre trygt på ferie”, siger han.

”Desuden er de store campingtræk­kere nede i pris lige nu. Det skyl­des de høje benzinpriser, som får forbrugerne til at efterspørge de små biler. De store dieselbiler har også fået nogle ordentlige hug. Diesel er jo efter­hån­den lige så dyr som benzin”, tilfø­jer Niels Grøfte­hauge.
Om man skal vælge benzin eller diesel, kommer an på ens kørsels­behov.

”En dieselmotors bundtræk er jo guld værd, når man kører med cam­pingvogn, men kører man mange småture på tre-fire kilometer i det daglige, bør man overveje benzin”, siger han.

Faktaboks: Kørekortet skal passe
 
Bilpriser.dk
VW Golf 1.6 FSI, Årets Campingtrækker 2005. En af de biler, man kunne gå efter. Foto: VW Danmark.Ups! Familien har købt større campingvogn, men nu skal bilen også skiftes. Eller også skal familiens feriechauffør have opgraderet sit kørekort fra B til B/E, det såkaldte ”trailer­køre­kort”.
Den slags ubehagelige overraskelser kan und­gås, hvis man in­den købet af ny camping­vogn eller ny bil får undersøgt reglerne. Dansk Camping Unions hjemmeside eller FDM’s hjemmeside er go­de steder at gæste, hvis man vil granske det indviklede regelsæt. De vigtigste regler ser således ud:

For at tjekke, hvad man må trække efter sin bil, skal man finde regi­stre­ringsattesten for bil og påhængskøretøj frem. Her angives ”På­hængskrt. største totalvægt m/bremser”, hvilket svarer til det, der i eksemplerne herover kaldes ”største koblingsvægt”. Det angiver den maksimale vægt, som ens bil må trække, når påhængskøretøjet vejer over 750 kg og har bremser.

På FDM's hjemmeside på adressen

www.fdm.dk/public/ferie/camping/trailer/

er der et beregningsmodul, hvor man selv kan indtaste de relevante tal og læse mere om reglerne.
 
Og hvor hurtigt må man så køre med en campingvogn på slæb? I Danmark må man køre 80 km/t på motorvejen og 70 km/t udenfor bymæssig bebyggelse. I det vigtige transitland Tyskland må man køre op til 100 km/t, hvis ens vogntog – bil plus campingvogn – er synet til det af en synsmyndighed, der er certificeret af de tyske myn­digheder. Det gælder bl.a Applus Bilsyn, som dog af pladsmæs­sige grunde ikke kan tilbyde det i afdelingerne i Slagelse, Birkerød og på Nørrebro. Papirerne skal omkring de tyske synsmyndigheder, og det kan tage en lille uges tid og koster 500 kroner. Kom i god tid inden ferien, lyder rådet fra kommunika­tions­ansvarlig Mia Osholm fra Applus Bilsyn. Med godkendelsen følger en Tempo100-mærkat, som skal sættes bag på campingvognen. 


17/4-2008 08:00


© Copyright www.autoteket.dk