Volkswagens øverste ledelse med Martin Winterkorn i spidsen har store planer for fremtiden - en fremtid, som vil medføre store ændringer i produktionsteknikken af biler i koncernen. En del af planerne omfatter en reduktion i de kostbare udviklingsomkostninger, en fordobling af salget worldwide samt en målsætning om at nå Toyota. Og da Toyota som bekendt er verdens førende automobilfabrikant, er det ambitiøse planer, der lægges i Wolfsburg.
Planerne omhandler fire nye arkitekturer, som bliver tilgængelige for samtlige koncernens mærker, som i dag tæller Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley og Bugatti. Og den ene arkitektur er allerede i brug (MLB - A4 - A5).
Man anvender ordet arkitektur til at definere et fælles sæt komponenter, en fælles fremstillingsproces og fælles nøglekomponent-systemer. Og Volkswagens MQB-system bliver det første i verden, der spænder over tre segmenter.
Den største og mest revolutionerende ændring bliver konstruktionen af VWs fremtidige motorarkitektur kaldet MQB, der kan levere motorer til modeller i de mindre og mellemstore segmenter - segmenter, der kan betyde op til 6 millioner motorer, og dermed kan MQB-systemet blive branchens hidtil største platform. Lykkes denne idé, kan Volkswagen bygge bilerne hurtigere, reducere udviklingstiden med op til et år og endelig reducere omkostningerne med et sted mellem 25 og 40 %, skriver Automotive News.
Det er Ulrich Hackenberg, der er medlem af bestyrelsen med ansvar for udvikling, som står for at gennemføre MQB-arkitekturen, som er en af måderne, hvorpå Volkswagen skal nå sit mål i 2018 - nemlig et årligt salg på 10 millioner enheder (2006: 5,7 millioner), og dermed udfordre Toyota, der pt. har den gule førertrøje.
Hackenberg regner med, at den første model konstrueret via MQB kan forlade båndet allerede engang i løbet af 2010. Man regner med at omkring 20 mindre, mellemstore og lidt større modeller samt kommende nye nichemodeller vil kunne produceres via MQB-systemet.
De nuværende modeller omfatter Fox, Polo, Golf, Jetta, Beetle, Touran, Caddy, Eos og Passat fra Volkswagen - A3 og TT fra Audi, Skoda’s Fabia, Roomster, Octavia og Superb; og endelig Seat’s Ibiza, Cordoba, Leon, Altea og Toledo.
Også den kommende Touran, 2010, forventes baseret på MQB.
I dag er det mest omfattende platforme følgende:
- VW PQ35/46 (2.30 million) - Topmodel: Golf
- Toyota NBC ( 1.63 million) - Top model: Yaris
- Ford C1/P1 (1.51 million) - Top model: Focus
Kilde - baseret på 2006-salget: PwC Automotive Institute
MHB beregnet til den fremtidige model Up!
Den anden nye arkitektur, som går under betegnelsen MHB, vil håndtere Volkswagens kommende nye mindre familiemodel UP! med hækmotor. Vi har netop været præsenteret for tre forskellige Up!-modeller - senest den meget økonomiske version af UP! Blue med brændselsceller.
Den tredje arkitektur kommer til at omfatte modeller som f.eks. R8 fra Audi og Lamborghini og måske endda en prismæssigt mere tilgængelig Bugatti - fælles for modellerne er centermotoren.
Hackenberg, der kommer fra Audi, kan sit kram, for allerede i hans tid hos Audi var han ophavsmand til den fjerde arkitektur: Navnet er MLB, som i dag anvendes til modeller som Audi A4 og A5 - biler, der som bekendt allerede kører på landevejen. Og Hackenberg er ikke i tvivl, for han mener, at denne arkitektur kan anvendes til selv de største modeller inden for koncernen. Det er modeller som A6 og A8 samt Phaetons afløser og modeller fra Bentley.
I dag har Volkswagen fire platforme, som alle er opdelt efter størrelse. Og med de kommende arkitekturer mener Volkswagen og flere analytikere, at man både kan spare mange penge - såvel i udviklingen og i produktionen af nye biler, men også bliver i stand til hurtigt at fremstille niche-modeller på de kommende arkitekturer.
Den fleksible modulering kan på kort tid imødekomme markedsbehov, som man i dag slet ikke kan nå at udnytte i rette tid.
De faste placeringer af modellens sikkerhedszoner, placeringen af motor, foraksel, og modellens pedaler vil være fixpunkter under den nye arkitektur. Denne fremgangsmåde simplificerer opgaven omkring de fem stjerner i de vigtige sikkerheds-crash-test. De mange oplysninger er ganske enkelt genbrug.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.