Artikel fra www.autoteket.dk

Volkswagens store planer

AF autoteket.dk 

­Volkswagens øver­ste ledelse med Martin Win­terkorn i spidsen har store planer for frem­ti­den - en fremtid, som vil medføre store æn­drin­ger i pro­dukti­onstek­­nikken af biler i koncer­nen. En del af planer­ne omfatter en re­duktion i de kostbare udviklings­om­kost­­nin­ger, en for­dob­ling af salget world­wide samt en mål­sæt­ning om at nå Toyota. Og da Toyo­ta som be­kendt er verdens førende automobilfabrikant, er det ambi­tiøse pla­­ner, der lægges i Wolfs­burg.

Planerne omhandler fire nye arkitekturer, som bliver tilgængelige for samt­lige koncernens mærker, som i dag tæller Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley og Bugatti. Og den ene arkitektur er allerede i brug (MLB - A4 - A5).

Man anvender ordet arkitektur til at definere et fælles sæt kompo­nen­­ter, en fælles fremstillingsproces og fælles nøglekomponent-sy­stemer. Og Volkswagens MQB-system bliver det første i verden, der spænder over tre segmenter.  

Den største og mest revolutionerende ændring bliver kon­struktionen af VWs frem­tidige motor­arkitektur kaldet MQB, der kan levere moto­rer til model­ler i de mindre og mel­lem­store seg­menter - seg­menter, der kan be­tyde op til 6 millioner moto­rer, og dermed kan MQB-syste­met blive branchens hidtil største platform. Lykkes denne idé, kan Volkswagen bygge bilerne hurtigere, reducere udviklingstiden med op til et år og endelig reducere omkostningerne med et sted mellem 25 og 40 %, skriver Automotive News.

Det er Ulrich Hackenberg, der er medlem af bestyrelsen med ansvar for udvikling, som står for at gennemføre MQB-arkitekturen, som er en af måderne, hvorpå Volkswagen skal nå sit mål i 2018 - nemlig et årligt salg på 10 millioner enheder (2006: 5,7 millioner), og dermed udfordre Toyota, der pt. har den gule førertrøje.

Hackenberg regner med, at den før­ste model konstrueret via MQB kan forlade båndet allerede engang i løbet af 2010. Man regner med at omkring 20 mindre, mellemstore og lidt større modeller samt kom­mende nye niche­modeller vil kunne produceres via MQB-syste­met.

De nuværende modeller omfatter Fox, Polo, Golf, Jetta, Beetle, Tou­ran, Caddy, Eos og Passat fra Volkswagen - A3 og TT fra Audi, Sko­da’s Fabia, Roomster, Octavia og Superb; og endelig Seat’s Ibiza, Cordoba, Leon, Altea og Toledo.

Også den kommende Touran, 2010, forventes baseret på MQB.

I dag er det mest omfattende platforme følgende:

  1. VW PQ35/46 (2.30 million) - Topmodel: Golf
  2. Toyota NBC ( 1.63 million) - Top model: Yaris
  3.  Ford C1/P1 (1.51 million) - Top model: Focus

Kilde - baseret på 2006-salget: PwC Automotive Institute

MHB beregnet til den fremtidige model Up!

Den anden nye arki­tektur, som går un­der beteg­nel­sen MHB, vil hånd­tere Volkswa­gens kom­mende nye mindre familie­model UP! med hæk­motor. Vi har netop været præsenteret for tre forskellige Up!-mo­del­ler - senest den meget økono­miske version af UP! Blue med brænd­sels­cel­ler.

Den tredje arkitektur kommer til at omfatte modeller som f.eks. R8 fra Audi og Lamborghini og måske endda en prismæssigt mere til­gæn­gelig Bugatti - fælles for modellerne er centermotoren. 

Hackenberg, der kommer fra Audi, kan sit kram, for allerede i hans tid hos Audi var han ophavsmand til den fjerde arkitektur: Navnet er MLB, som i dag anvendes til modeller som Audi A4 og A5 - biler, der som bekendt allerede kører på landevejen. Og Hackenberg er ikke i tvivl, for han me­ner, at denne arkitektur kan anvendes til selv de største modeller inden for koncernen. Det er modeller som A6 og A8 samt Phaetons afløser og modeller fra Bentley.

Seat Ibiza i en crashtestI dag har Volkswagen fire platforme, som alle er opdelt efter stør­relse. Og med de kom­men­de arki­tek­turer mener Volkswagen og flere analytikere, at man både kan spare mange penge - såvel i udviklin­gen og i produktionen af nye biler, men også bliver i stand til hurtigt at fremstille niche-mo­del­ler på de kommende arkitekturer.

Den fleksible modulering kan på kort tid imødekomme markedsbe­hov, som man i dag slet ikke kan nå at udnytte i rette tid.

De faste placeringer af modellens sikkerhedszoner, placeringen af motor, foraksel, og modellens pedaler vil være fixpunkter under den nye arki­tektur. Denne fremgangsmåde simplificerer opgaven omkring de fem stjerner i de vigtige sikkerheds-crash-test. De mange oplys­ninger er ganske enkelt genbrug.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


28/11-2007 08:00


© Copyright www.autoteket.dk