Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG præsenterer endnu en ny model i anden generation af Porsche 911-serien, den nye Porsche 911 GT3 - endnu mere potent, hurtigere og mere raffineret end sin forgænger. Nyeste generation af den motorsports-inspirerede Porsche 911 GT3 tilbyder i højere grad fokus på to elementære områder - performance og køredynamik.
Først og fremmest er den temperamentsfyldte boxer-motor vokset med 200 cm3, fra 3,6 til 3,8 liter og motoren har fået variabel justering af både indsugning- og udstødningsventilerne via Variocam-systemet. Det har øget effektudviklingen med 20 hk, så der nu er hele 435 hk til rådighed, men vigtigere har en væsentlig forbedring af motorens maksimale drejningsmoment i mellemområdet højnet fleksibiliteten i den højtydende boxer-motor. Indlysende har den nye motor forbedret præstationerne og Porsche 911 GT3 accelererer fra 0-100 km/t på blot 4,1 sekunder, når 160 km/t efter 8,2 sekunder og topfarten er 312 km/t.
Et andet vigtigt fokuspunkt for Porsche i udviklingen af den nye Porsche 911 GT3 var modellens dynamiske egenskaber. Og for første gang er Porsche 911 GT3 udstyret med en mere sportslig version af Porsche Stability Management System (PSM), hvor føreren kan koble antispinkontrol og stabilitets-systemet fra i flere trin, så elektronikken enten er slået helt fra eller løsner tøjlerne gradvist afhængig af den valgte kørestil. Den nye Porsche 911 GT3 tilbyder endvidere mere greb og stabilitet ved høje hastigheder, hvor specielt modifikationer af bilens aerodynamik har forbedret downforce både for og bag i en sådan grad, at det samlede aerodynamiske tryk er mere end fordoblet sammenlignet med forgængeren. Samtidig tilfører den nye aerodynamiske pakke et karakterfuldt udseende yderligere fremhævet af de nye forlygter med bi-xenon, LED-baglygter og de modificerede luftindtag og -udtag. Som noget nyt er det også muligt at udstyre modellen med et system, hvor man ved et tryk på en knap kan hæve forakslen med op til 30 mm.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Den aktive undervogn (PSAM) på Porsche 911 GT3 har gjort det muligt at gøre fjedrene endnu mere faste i bidet samt montere kraftigere krængningsstabilisatorer. Det sikrer en præcis handling, når PSAM er indstillet i Sport uden at gå på kompromis med hverdagens komfortniveau i PSAM-systemets normal-indstilling. En anden nyhed er nye letvægts aluminiumsfælge i nyt design med centermøtrik og specielt fremstillet dæk med dæktrykskontrol.
Med de dynamiske egenskaber og præstationer endnu skarpere end tidligere er bremsesystemet i vanlig Porsche tradition kraftigt forbedret. Selve bremseskiverne har et større fiktionsområde og et aluminiumscover har reduceret den uaffjedrede vægt. Yderligere er bremsernes ventilation forbedret, hvilket sikrer en højere grad af bremsekraft over længere perioder. Og på listen over ekstraudstyr findes en eksklusiv version af Porsche keramiske bremser udviklet specielt til denne model. Sidst, men bestemt ikke mindst, kan den nye Porsche 911 GT3 leveres med endnu en option, der er særlig egnet for livet på racerbanen.
Nye og særdeles innovative PADM (Porsche Active Drivetrain Mount) motorbøsninger. Disse specielt udviklede samlinger genkender en sportsligt kørestil og strammer den normalt elastiske motoraffjedring op, så den er hård og modstandsdygtig. Denne hårdførhed fjerner alt komfort i motoren ved hverdagskørsel, mens bilen på racerbanen ikke er påvirket af nogen form for kraftforstyrrelser fra motoren, hvilket ellers ville være tilfældet i hurtige sving og på snoede baner.
Porsche 911 GT3 præsenteres på den internationale biludstilling i Geneve den 3. marts, men kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland.