autoteket
  SØG
tirsdag  19/3-2024  uge 12
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet-US
Chrysler
Citroën
Daihatsu
Dodge
Ferrari
FIAT
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Jeep
KIA
LADA
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls-Royce
Rover
SEAT
Skoda
smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
SAAB
Toyota
Volkswagen
Volvo

Skodasektionen

Til udskrift | Send bilmærke-side

100 års jubilæum
Her i 2005 er det 100 år siden at Škoda producerede den første bil.           

En bil er et smukt produkt, som integrerer ekspertise fra mange fag. At skabe en bil kræver en stor fælles indsats samt flid og hårdt arbejde af ingeniører, designere, teknikere, kunstnere og arbejdere.
Škoda har produceret biler meget længe. At fortælle firmaets historie er ligesom at fortælle historien om verdens bilisme. Få selskaber (kun 4 i verden) kan prale af 100 års ekspertise og erfaring indenfor bildesign og -produktion.
Det hele begyndte i 1895 med 2 unge mænds fælles bestræbelser med at fremstille cykler og motorcykler i familievirksomheden Laurin & Klement. I 1905 kom bilerne på scenen. Startfasen i bilproduktionen var en succeshistorie lige fra begyndelsen. I 1925 fulgte fusionen med Škoda Pilsen. Firmaet kunne glæde sig over en umådelig fremgang i produktionen af smukke køretøjer med mange fine detaljer og slog rekorder ved internationale konkurrencer.
Fremgangen blev først stoppet efter udbruddet af 2. verdenskrig - fulgt af en periode med socialisme; men fabrikken klarede at holde trit med vesten. I 1991 vendte Škoda tilbage til de globale markeder under VW koncernens vinger.
De mange års forskning og konstante fremgang har ført til nutidens produktion af unikke biler, som tilfredsstiller de høje krav, som kunderne stiller til såvel æstetik som teknik.
 
I begyndelsen var de kun to - kløgtige, beslutsomme og stolte. - En lang historie begynder ...

Familievirksomheden Laurin & Klement

Historien begynder i slutningen af 1895. En mekaniker, Václav Laurin, og en bogholder, Václav Klement, begge entusiastiske cykelryttere begynder at producere deres egne cykler, som de stolt og patriotisk kalder Slavia.

Det går rigtig godt for de to. I 1899 begynder Laurin & Klement Co. at producere motorcykler og fejrer de første sejre i internationale konkurrencer.

I begyndelsen af det nye århundrede tager firmaet et andet kæmpe skridt og starter produktionen af biler. 
Hver bil er et stykke kunst - skabt af entusiasmen og stoltheden fra de personer, som har arbejdet med den.
 
Bedstefarbil 1905
Allerede den første bil, Voiturette A, var en kommerciel succes, da den blev symbolet på en tjekkisk veteranbil, og på grund af sin store viden og erfaring fik firmaet snart en stabil position på de globale markeder, der var i stor udvikling. Laurin & Klement hjalp med at forstærke det bøhmiske riges position som det industrielt stærkeste land i det østrigsk/ungarske kongerige.

1907 - Laurin & Klement, aktieselskab
Efterhånden får firmaet en størrelse, som ligger udenfor grænserne for et familieselskabs. Det er tid til at tage næste skridt. I 1907 omdanner grundlæggerne L & K til et aktieselskab. Fremskridtet fører til en ny model - Faeton. Efter 1914 tager selskabet del i våbenproduktionen.
 
En æra af biler udviklet til krævende kunder, som sætter skønhed og comfort højt.
 
Fusion med Škoda Pilsen i 1925

For at styrke og beholde sin position og modernisere sin fabrik søgte L & K en stærk partner. For udover biler bestod produktionen nu af lastbiler, busser, flymotorer og landbrugsmaskiner.

I 1925 fusionerer L & K med landets største industrivirksomhed Škoda Pilsen. Dette er slutningen på Laurin & Klement og begyndelsen på Škoda som et varemærke. Resultatet er samlebåndsproduktion af elegante biler, udstyret med mange fine detaljer og vinder af internationale konkurrencer.

Den store depression bremser Škoda's fremskridt, men stopper den ikke. En anden succesfuld model, Popular, introduceres. 
Selv gennem denne vanskelig tid sejrer fortidens arv.
 
Besættelsestiden

Under 2. verdenskrigs hårde år blev Škoda en del af det tredje riges økonomiske system. Produktionsprogrammet beskæres for at gøre plads til krigstidsproduktion.

Til trods for komplekse problemer klarer Škoda at producere endnu en velanskreven model - Škoda Superb.

Socialisme og planøkonomi

Slutningen på 2. verdenskrig bringer flere forandringer. Al industri er underkastet centralplanlægning. Kontakt og udveksling af informationer med udlandet hindres, mens vesten fortsætter sin udvikling. Omdøbt til AZNP Škoda, nationalselskab får det monopol på personbiler i Tjekkoslovakiet. 
En bil er et spejl af dens tid og reflekterer teknologiske fremskridt.
 
Modeller med succes i 1950'erne og 1960'erne

Takket være et solidt grundlag, traditionelle produktionsprocesser og den succesfulde fortid gik tjekkoslovakken i den socialistiske efterkrigsperiode fremad til trods for det sociale system og manglende informationer udefra.

Nye modeller - Tudor, Spartak og Octavia - introduceres. Imidlertid medfører udviklingen af ny teknologi i Vesten i 1960'erne, at landets industri begynder at sakke bagud.

Efter foråret i Prag 1968/69

Fra 1970'erne begynder det økonomiske system at stagnere. Fabrikken klarer at opretholde sin ledende position, men kun på det østeuropæiske marked. Et gennembrud viser sig i 1987 med lanceringen af et nyt køretøj - Favorit.
 
Tilbage til traditionen med succes. Kvalitet, komfort og sikkerhed er vigtige elementer.
 
Škoda forandres

Politiske ændringer i 1989 medfører ny økonomi og markedsrealisme. Škoda søger en stærk udenlandsk partner, da det er vigtigt at følge med udviklingen og investere i fremtiden.

I december 1990 vælger regeringen at samarbejde med VW-koncernen. Den 16. april, 1991 slutter Škoda sig til VW, Audi og Seat som koncernens fjerde mærke.

Udviklingen fortsætter. På grund af samarbejdet og ny økonomisk tænkning indfører Škoda en omfattende modernisering. Resultatet er Felicia, en model der kan modstå den globale konkurrence. Flere succesfulde modeller følger - Octavia, Fabia og selskabets stolthed, Škoda Superb. 


www.skoda.dk - søg efter brugte og nye Skoda til salg

kode
Husk
LOG IND
Glemt koden?
Ny bruger?


annonce


annonce


 

757 online Copyright © 2002-2024 autoteket • info@autoteket.dk annoncør-info