Octa­via vRS Bonne­ville Spe­cial satte hastig­heds­rekord i den ameri­kanske salt­ørken Bonne­ville i Utah i anled­ning af 10 års jubi­læet for ŠKODAs vRS model­ler. Målet for ŠKODA var, som den første bil i produk­tion nogen­sinde med en to liters motor, at knække 216 mil i timen mærket. Octa­via vRS Bonne­ville Spe­cial nåede en top­has­tighed på 365 km/t, og bilen er nu med i den legen­dar­iske klub ”Bonne­ville 200 MPH”. Rekor­den var Team ŠKODA Bonne­villes anden rekord på få dage.

Den gamle rekord blev sat helt tilbage i 1998. 365 km/t eller 227,07 mil i timen. ŠKODA har aldrig været hurtigere end med modellen Octavia vRS Bonneville Special. Den hurtigste ŠKODA nogensinde nåede denne rekord 19. august 2011 i den amerikanske saltørken Bonneville. Anledningen til rekordhastigheden var 10 års jubilæet for ŠKODA vRS modellerne. Den voldsomt stærke ŠKODA Octavia med 600 hk bliver med den opnåede hastighed medlem af den legendariske klub ”Bonneville 200 mph”. Et par dage forinden havde samme team opnået 325,33 km/t og dermed passeret den helt særlige 200 mil i timen milepæl med samme bil. En effektforøgelse på 100 hk fra 500 hk til 600 hk gjorde det muligt at opnå den bemærkelsesværdige hastighedsforøgelse og nye rekord.

Rammerne for højhastighedskørslen var Bonneville Speed Week. Bilen blev forberedt til rekordforsøget gennem omfattende tests på et dynamometer, og et hold af teknikere fra England og en tuningspecialist fra firmaet REVO Technik stod klar til at hjælpe med opsætningen af bilen til rekordforsøget. Motorydelsen blev ligeledes tilpasset ved hjælp af en speciel software. Ved den aktuelle testkørsel kunne hastigheden gradvist øges, og rekordhastigheden blev nået ved den sjette kørsel på den 5 kilometer lange bane. 

Octavia vRS Bonneville er baseret på en seriemodel af Octavia RS. SCTA – The Southern California Timing Association har officielt godkendt rekorden. Føreren af bilen var Briton Richard Meaden.

Information om Octavia vRS Bonneville Special 
Frihøjden på bilen blev reduceret med ca. 80 mm. Samtidig blev der installeret en hjælperamme med en speciel racingkøler. Køretøjet drives af en standard serie 4 stempel 2.0 liter forbrændingsmotor. Turboladeren er udviklet hos firmaet Garett.
Motorydelsen var 600 HK under rekordforsøget. Fyldningstrykket overstiger 200 kPa. Som brændstof anvendes der en høj oktan i form af en blanding af vand og methanol. Octavia vRS Bonneville var tillige udstyret med en indre beskyttelsesramme, en bremsefaldskærm, et ildslukningsapparat og et vinduesbeskyttelsesgitter.