KIA gør sin entre på markedet for miljøvenlige biler med den nye Forte LPI Hybrid.
KIA introducerer hybridbil, der kører på flydende gas og el.
Den roste start-stop-teknologi (ISG) gør bilerne mere miljøvenlige.
KIA har netop præsenteret koncernens første kommercielle hybridbil, der udnytter elektricitet. Modellen, som de kalder Forte LPI Hybrid (Liquid Petroleum Injection), er den nyeste variant af KIAs c-segment model – Forte - der sælges på det amerikanske og asiatiske marked. En model der størrelsesmæssigt svarer til den populære familiebil KIA cee’d, der udelukkende produceres og sælges her i Europa.
Med kraftfulde præstationer og en overlegen brændstoføkonomi er Forte LPI Hybrid svaret på kundernes ønsker om miljøvenlige biler, der også er spændende og sjove at køre i. Og med CO2-emissioner på kun 99 g/km er Forte LPI Hybrid kvalificeret til betegnelsen Super Low Emissions Vehicle (SULEV) og til at nyde godt af de lavere afgifter på miljøvenlige biler.
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
Forte Hybrid LPI-systemet
Den nye bil har en 1,6-liters Gamma LPI-motor, CVT-gearkasse og et hybridsystem med elmotor, omformer og et litium-ion polymer 180 volts batteri.
Både forbrændingsmotoren og elmotoren aktiveres, når tændingen tilsluttes, men kun forbrændingsmotoren arbejder, når bilen kører ud ad vejen. Ved deceleration udnytter bilen en særlig genindvindingsfunktion, så den energi, der normalt mistes ved opbremsning, bliver omdannet til strøm, som kan gemmes i bilens batteri.
Hybridsystemet omfatter også KIAs start-stop-system (ISG), som automatisk standser motoren, når bilen holder i tomgang, så man undgår unødvendigt brændstofforbrug og unødvendige emissioner. En anden vigtig ting i Forte LPI Hybrid er en CVT-gearkasse til hybridbiler, som sammen med den 1,6-liters Gamma LPI-motor giver kraftfulde præstationer og et reduceret brændstofforbrug. CVT-gearkassen til hybridbiler omfatter også et særligt E-gear (Eco Drive), som foretager automatiske justeringer med henblik på at opnå størst mulig brændstofeffektivitet.
Øvrige miljøvenlige tiltag
Forte LPI Hybrid har samme sportslige og dynamiske udtryk som den eksisterende benzinmodel Forte sedan, men der er tilføjet elementer til fordel for aerodynamikken med henblik på at minimere cW-værdien og forbedre brændstoføkonomien. Med skørter ved forreste og bageste kofanger, aluminiumsfælge og hækspoiler samt en eksklusiv afdækning til den nederste del af motorrummet og den midterste del af bunden er luftmodstanden reduceret til cW 0,26 i forhold til cW 0,29 på den benzindrevne Forte.
Bilens digitale SuperVision-instrumentenhed giver føreren vigtige informationer og omfatter en Eco Guide-funktion, som ved hjælp af et Eco Driving Point-ikon opmuntrer føreren til at regulere brændstofforbruget og køre mere miljøvenligt.
Bilen introduceres foreløbigt kun på de asiatiske markeder, og det er endnu ikke er fastlagt, om bilen skal introduceres på øvrige markeder. Men der gennemføres i øjeblikket undersøgelser med henblik på at vurdere kundernes interesse for hybridbiler.