Škoda Autos salg steg med 7,1 % sammenlignet med salget i 2007.
Der blev i alt solgt 674,530 biler, som er en ny epokegørende rekord for Škoda.
Stigningen er i høj grad styret af det kinesiske marked og indsatsen i den østlige del af Europa. Men også de Vesteuropæiske markeder leverede ovenud gode resultater. Til trods for at markedet i Vesteuropa faldt med 8,4 %, lykkedes det Škoda at erobre markedsandele til nu at dække 2,3 % af dette vigtige marked.
Škodas salg i Østeuropa steg med 30,1 % og nåede 123.600 biler. Det mest dynamiske marked i denne del af Europa var så ubetinget det russiske, hvor Škoda solgte godt 50.000 biler svarende til en voldsom vækst på 84,2 % i forhold til 2007.
59.000 biler kom ud på det kinesiske marked i 2008, hvilket er 117 % mere end i 2007. Et andet vigtigt marked for Škoda er Indien, som stod for en vækstrate på hele 31,9 %, og 16.000 indere blev således Škoda-ejere i 2008.
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
Tyskland er fortsat Škodas stærkeste marked i Vesteuropa. Markedsandelen steg til 3,9 % i 2008 set i lyset af et fald i markedet på 1,8 %. Tyske kunder registrerede 121.000 biler i 2008 - en vækst på 2 %.
Med et salg på 345.000 biler eller 11,3 % flere Octavia end i 2007 er Octavia fortsat den vigtigste model for Škoda.
Fabia salget steg også betragteligt, idet 246.500 Fabia - svarende til en 5,9 % stigning - nåede kunderne på alle de markeder, Škoda er repræsenteret.
Den nye Superb opnåede den største procentuelle vækst med en stigning på 24,9 %. 25.600 nye Superb kom på vejene i introduktionsåret. Škodas fleksible og funktionelle MPV Roomster blev foretrukket af 57.500 kunder.
Škoda blev i 2008 det 8. største bilmærke i Danmark, og Fabia blev den næstmest solgte bil. Škoda markedsfører modellerne Fabia, Octavia, Roomster og Superb. Alle modeller fås også som van på gule plader.