De to store tyske automobilfabrikanter Volkswagen og Opel har på den tyske hjemmebane indledt en større priskrig, idet rabatniveauet hos begge fabrikanter i løbet af april er steget betydeligt.
Det er CAR-Institut fra Gelsenkirchen, der offentliggør, at rabatten er steget fra marts til april fra 15,5 % til 16,5 %, og det er jo rabatter i en størrelsesorden, som vi her hjemme ikke kender til. Stigningen kan efter hvad instituttet oplyser føres tilbage til de to nævnte mærker. Bemærkelsesværdigt er ligeledes de mange indregistreringer inden for branchen - enten af fabrikken selv eller af forhandlerne. Ud af salget af 86.575 nye biler udgjorde egenindregistreringer 30,2 % - eller hver tredje nye bil.
De høje rabatter og de mange egenindregistreringer giver røde tal på bundinien - især hos Opel, skriver direktøren for CAR-Institut Ferdinand Dudenhöffer. Også hos SEAT er egenindregistreringerne markant i årets fire første måneder. SEAT overgår Opel med en egenindregistrering på 45,4 %.
De mange rabattilbud og særlige aktioner i form af særmodeller, særlige rentesatser, indbytningspræmier og forhandlerrabatter er optalt til 299 aktioner, mens tallet i februar var 236.
Der meldes om rabatter på over 20 %, og den højeste rabat er fundet hos Citroën, hvor man med deres "grønne bølge"-aktion på C3 finder en rabatsats på 38,6%.
Hos de store volumenfabrikanter finder man tillige meget store prisfordele - f.eks. hos Ford, hvor Mondeo sælges med fordele på 19,3 % af listeprisen.