­GM - hovedkvarteret i DetroitIkke nok med at GM må se sig slået som ver­dens største automobil­koncern - både målt i solgte enhe­der og i pro­du­cerede en­he­der - nu kradser krisen for al­vor i den gigantiske ame­rikanske koncern.

Og efter et alvor­ligt underskud i 2007 melder kon­cernen ud med at skille sig af med 74.000 medarbejdere. Det er især Toyotas globale suc­ces, der rammer GM hårdt - ikke mindst på hjem­memarkedet, hvor der hersker en voldsom kon­kurrence og fortsat gives enorme rabatter for at fastholde kunderne.

I modsætning til både Ford og GM er Toyota en overordentlig sund koncern.

De mange medarbejdere, der skal afskediges, findes især blandt æl­dre medarbejdere, der tilbydes en tidlig pensionering. Andre med­arbejdere, der koster for mange penge, bliver lokket med fratrædel­sesgodtgørelser, så de kan erstattes af andre, billigere medarbej­dere.

Chevrolet CorvetteGM har netop of­fent­lig­gjort et nettoun­­der­skud på næsten 39 mil­liar­der dollar, og det er det største under­skud nogensinde. Og et så stort underskud ram­mer især hårdt, for koncernen har forsøgt både at øge salget - og det er lykkedes - og også reducere omkost­nin­gerne netop for at und­­gå store under­skud.

Men det er et faktum, at den amerikanske automobilarbejder gene­relt får en så høj løn, at de ikke længere er konkurrencedygtige. Og derfor er man overalt i den amerikanske automobilindustri i færd med at omskole billigere arbejdskraft til erstatning de dyre medarbejdere.

Så lige nu går 74.000 GM-medarbejdere rundt over overvejer deres arbejdsgivers tilbud. Og de har 7 uger til at bestemme sig i.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.