Ikke nok med at GM må se sig slået som verdens største automobilkoncern - både målt i solgte enheder og i producerede enheder - nu kradser krisen for alvor i den gigantiske amerikanske koncern.
Og efter et alvorligt underskud i 2007 melder koncernen ud med at skille sig af med 74.000 medarbejdere. Det er især Toyotas globale succes, der rammer GM hårdt - ikke mindst på hjemmemarkedet, hvor der hersker en voldsom konkurrence og fortsat gives enorme rabatter for at fastholde kunderne.
I modsætning til både Ford og GM er Toyota en overordentlig sund koncern.
De mange medarbejdere, der skal afskediges, findes især blandt ældre medarbejdere, der tilbydes en tidlig pensionering. Andre medarbejdere, der koster for mange penge, bliver lokket med fratrædelsesgodtgørelser, så de kan erstattes af andre, billigere medarbejdere.
GM har netop offentliggjort et nettounderskud på næsten 39 milliarder dollar, og det er det største underskud nogensinde. Og et så stort underskud rammer især hårdt, for koncernen har forsøgt både at øge salget - og det er lykkedes - og også reducere omkostningerne netop for at undgå store underskud.
Men det er et faktum, at den amerikanske automobilarbejder generelt får en så høj løn, at de ikke længere er konkurrencedygtige. Og derfor er man overalt i den amerikanske automobilindustri i færd med at omskole billigere arbejdskraft til erstatning de dyre medarbejdere.
Så lige nu går 74.000 GM-medarbejdere rundt over overvejer deres arbejdsgivers tilbud. Og de har 7 uger til at bestemme sig i.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.