Toyota Motor Corp. forventer at acelerere sine bestræbelser for at reducere omkostninger til næste år i et forsøg på at spare $2,7 milliarder i 2008 og hvert år fremover. Bestræbelserne sker bl.a. i et forsøg på at imødekomme de voldsomt stigende råvarepriser og ikke mindst de stigende udviklingsomkostninger.
Toyotas direktør Katsuaki Watanabe forventer, at man overgår enhver tidligere gennemført plan i selskabet. Over for Reuters oplyste Watanabe endvidere, at man forventer, at omkostningsbesparelserne vokser år for år i takt med det forventede stigende Toyota-salg.
Siden 2005 har Toyota arbejdet efter en plan som er døbt "VI" - der står for Value Innovation. Her forsøger man løbende at tilpasse så mange komponenter som muligt, så de kan indgå i forskellige moduler og systemer. Og den første model efter dette VI-system - en faceliftet Crown-model kommer på gaden tidligt næste år. Og efter hvad Toyota selv udtaler, kører denne plan i det store og hele perfekt.
En anden plan kaldet CCC21 (Construction of Cost Competitiveness in the 21st Century), ledet af Watanabe og Toyotas indkøbschef, har allerede sparet ver 9 milliarder dollar fordelt over de seneste fem år.
I modsætning til de andre store aktører på automobilmarkedet er det lykkedes for Toyota at reducere sine omkostninger - penge, som man har kastet tilbage i systemet til udvikling af nye og spændende modeller. Og det har som bekendt sat Toyota i spidsen for de mest sælgende automobifabrikanter.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.