Toyotas direktør Katsuaki Watanabe forventer, at man overgår enhver tidligere gennemført plan i selskabet. Toyota Mo­tor Corp. for­venter at acelerere si­ne be­stræbelser for at re­du­cere om­kost­nin­ger til næste år i et forsøg på at spare $2,7 milli­arder i 2008 og hvert år frem­over. Be­stræbel­serne sker bl.a. i et for­søg på at imøde­komme de vold­somt stigende råvare­priser og ikke mindst de sti­gende udvik­lings­om­kost­nin­ger.

Toyotas direktør Katsuaki Watanabe forventer, at man overgår en­hver tidligere gennemført plan i selskabet. Over for Reuters oplyste Watanabe endvidere, at man forventer, at omkostningsbesparel­serne vokser år for år i takt med det forventede stigende Toyota-salg.

Siden 2005 har To­yota arbejdet efter en plan som er døbt "VI" - der står for Value In­nova­tion. Her forsøger man løbende at tilpasse så mange kompo­nen­ter som muligt, så de kan indgå i forskellige mo­du­ler og syste­mer. Og den første model efter dette VI-system - en faceliftet Crown-model kommer på gaden tidligt næste år. Og efter hvad Toyota selv udta­ler, kører denne plan i det store og hele perfekt.

En anden plan kaldet CCC21 (Construction of Cost Competitiveness in the 21st Century), ledet af Watanabe og Toyotas indkøbschef, har allerede sparet ver 9 milliarder dollar fordelt over de seneste fem år.

I modsætning til de andre store aktører på automobilmarkedet er det lykkedes for Toyota at reducere sine omkostninger - penge, som man har kastet tilbage i systemet til udvikling af nye og spændende modeller. Og det har som bekendt sat Toyota i spidsen for de mest sælgende automobifabrikanter.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Monk Biler A/S hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send sam­tidig en lille hilsen.