I perioden 1919-1974 blev der samlet over 900.000 biler i Danmark. I det nyeste nummer af MotorClassic kan man læse om dengang, da Danmark havde en stor bilindustri, og Københavns Sydhavn var Skandinaviens svar på Detroit.
Selvom danske bilmærker aldrig har bidt sig fast på markedet, har Danmark alligevel haft en omfattende bilindustri. Fra 1919-1974 blev der samlet mere end 900.000 biler i Danmark, heraf op mod 600.000 biler fra General Motors og over 300.000 Ford-biler.
annonce - klik på logo
ÅRETS JULEGAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
Bilproducenterne valgte at lægge deres bilproduktion i København pga. den centrale beliggenhed tæt på Østersøen, men også fordi der dengang var lavere told på bildele end på færdigsamlede biler, hvilket gjorde det billigere at samle bilerne med dansk arbejdskraft.
”Mange bilinteresserede ved muligvis, at vi har haft bilindustri i Danmark, men i dag er det nok de færreste, som kender omfanget. I 20’erne producerede Ford op til 250 biler om dagen. Det var virkelig en stor industri – især taget i betragtning, at der ikke kørte så mange biler dengang,” siger Bo Christian Koch, chefredaktør på MotorClassic.
I 1974 lukkede General Motors’ fabrik i København som den sidste danske samlefabrik. Det skyldtes dels 70ernes dybe økonomiske krise, dels at tolden på færdigsamlede biler faldt bort efter Danmarks indtræden i EF.
I dag er der kun få spor tilbage af de store fabriksanlæg, men gennem et omfattende arkivmateriale kan MotorClassic fortælle historien om, hvordan Danmark førte an i Fords og GM's erobring af det europæiske marked.
MotorClassic er netop på gaden med sit tredje nummer, hvor man også kan læse om Folkevognsboblen, duel mellem Citroën 2CV og Renault 4, Saab Turbos 30 års jubilæum, klassisk rally samt om Tintins stilfulde og avancerede bilsmag.