Da øverste Volkswagen-koncernchef Martin Winterkorn præsenterede Volkswagens seneste prototype micromodellen UP! på biludstillingen i Frankfurt, sagde han: "Her er hvad mærket Volkswagen har stået for siden vi startede - mobilitet for alle til en fornuftig pris".
Modellen er i første omgang kun en koncept-model, for Volkswagen vil naturligvis gerne indhente en masse kunde feed back på nyheden før man sætter den i produktion. Men allerede nu afslører fabriksfolk, at en næsten tilsvarende model kommer på gaden i løbet af 2009. Modellen vil blive produceret på den nyeste platform NSF, der står for New Small Family, udtalte Winterkorn, der tilføjede, at flere modeller i samme kategori er på vej.
Overraskende har UP! motoren liggende bagi - ganske som den aller første Volkswagen type 1, også kaldet den første Beetle. Økonomisk biver den, for forbruget opgives til 28,6 km på literen. Det er lidt mindre end den her i Danmark legendariske 3 liters Lupo, som stadig er aktiv for de mange, der kører langt hver dag.
Modellen vil kunne leveres med flere nye motorer - lige fra 2-cylindrede og 3-cylindrede i både benzin- og diesel udgaver. Og der arbejdes fortsat med udviklingen af disse motorer, hvor målsætningen er at komme ned under 3 liters forbrug pr. kørt 100 km. Og det er på dansk mere end 33 km på literen.
UP! har en længde på 3.45 m - nok til fire sæder og en fornuftig indvendig plads. Og med det høje tag, sidder man almindeligt oprejst. Sæderne kan foldes sammen i et utal af kombinationer, hvilket giver overraskende plads - selv med 4 passagerer er der også her overraskende meget plads til bagagen. Og der er kælet for interiøret og udstyret - bl.a. med et super audio-system og navigation, så man kan finde rundt.
Modellen bliver meget billig i anskaffelse, og den skal nok mest markedsføres i lande som Østeuropa, Kina, Mexico og Brasilien, hvor den kan konkurrere med de store mærkers små modeller. Men den vil også finde indpas blandt publikum i de store europæiske byer, hvor trafikken er voldsom, og hvor en lille model er attraktiv.