”Valvematic” giver bedre brændstofudnyttelse og dynamiske egenskaber.
Toyota har netop offentliggjort, at selskabet har udviklet et nyt motor-ventilstyringssystem ”Valvematic”, som er blevet til ved at kombinere det eksisterende VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent) ventilstyringssystem, som kontrollerer ventilernes åbnings- og lukketid med en ny mekanisme, som kontrollerer indsugningsventilernes løftehøjde.
Mens en normal motor kontrollerer indsugningsluften ved hjælp af et gasspjæld, kontrollerer Valvematic mængden af luft ved konstant at styre indsugningsventilens løftehøjde og timingen af ventilåbning og -lukning. Systemet sikrer optimal ydelse baseret på motorens aktuelle drift, og er medvirkende til bedre brændstoføkonomi og dynamiske egenskaber.
En ny 2-liters motor udviklet af Toyota forsynet med Valvematic forbedrer brændstoføkonomien med 5 til 10 % (afhængig af kørermåde), reducerer CO2-forureningen, øger motorens effekt med mindst 10 % samt forbedrer accelerationen. Toyota planlægger at introducerer Valvematic meget snart i en ny bilmodel med 2-liters motor.
Toyota Motor Corporation har stort fokus på arbejdet med at reducere CO2 emissionerne, og selskabet planlægger en total fornyelse af sit benzinmotor og gearkasse lineup inden 2010.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.