Ni år efter fusionen mellem Daimler og Chrysler foretages der nu en skilsmisse mellem parterne. For 5,5 milliarder euro overtager et datterselskab af finansselskabet Cerberus de 80 % af Chryslers aktier - i øvrigt rådgivet af tidligere Chrysler- og VW-chef Wolfgang Bernhard.
Resultatet for Daimler-koncernen vil alene her i 2007 blive belastet med et beløb svarende til et sted mellem 3 og 4 milliarder dollars - ikke noget at sige til at man nu foretrækker navnet Daimler AG, der dog beholder 19,9 % af aktierne i Chrysler. Det er ikke endeligt vedtaget, men ledelsen forventer, at generalforsamlingen til efteråret vil tilslutte sig både det nye navn og den store beslutning i øvrigt.
"Vi er overbevist om, at vi har fundet en løsning, der er til gavn for både Daimler og for Chrysler," kommenterede øverste chef for den nuværende Daimler Chrysler koncern Dieter Zetsche. "Med denne beslutning har vi sikret os en ny start for begge selskaber, og vi vil fortsat her hos Daimler være den førende automobilfabrikant af premiummodeller på alle de markeder, hvor vi i dag er repræsenteret.
De nuværende projekter mellem Mercedes og Chrysler vil fortsætte, og i tilslutning hertil vil man oprette et såkaldt "Joint Automotive Council" under ledelse af begge selskabers øverste chefer, hvis opgave bliver at følge og evaluere disse mange projekter mellem selskaberne.
Helt enkel er handlen ikke, for aftalen går ud på, at ud af de 5,5 milliarder euro, som Cerberus betaler, skal 3,7 milliarder euro overføres til Chryslers produktionsforretninger, mens 800 millioner euro overføres til den finansielle del af Chrysler. Dermed er der "KUN" én milliard euro tilbage til Daimler.
Men ikke nok med det: Chrysler skal handles uden fremmedkapital, og det koster Daimler. Analytikere, der kender de fleste detaljer, mener at vide at handlen alt i alt koster Daimler 500 millioner euro, men så er man også kommet af med en tabsgivende forretning.
Daimler har med eventyret omkring både Chrysler og Mitsubishi tabt en ikke ubetydelig stor sum penge.