Da Porsche præsenterede sin model 959 i 1980'erne længe inden udtrykket "superbil" var opfundet, var den kendetegnet for høj teknisk kompetance, udvikling og research og ikke mindst overlegenhed. Kort sagt definede den en helt ny genre og skabte nye forventninger til automotive udvikling.
Modellen rummede mange tekniske nyskabelser inkl. glasfiber Kevlar karrosseri, idet det var den første model, der anvendte duPont's Kevlar materiale. Og både affjedrings- og støddæmpersystemet havde tre forskellige indstillingsmuligheder - alt efter den ønskede kørsel.
Og dens bremsesystem var blokeringsfri, idet det blev kontrolleret af en hurtigtarbejdende miniprocessor - også dækkene var en nyskabelse - fra Bridgestone af typen, der ikke kunne punktere.
Motormæssigt stod den ikke tilbage for konkurrenterne: En sekscylindret 2.849 cc motor med twin turbolader og intercooler, der var vandkølet og som ydede 450 hk ved 6.500 omdr. pr. minut. Og som i øvrigt nemt kunne boostes til 640 hk. Den havde yderligere et elektronisk kontrolleret 4-hjulstræk, så vejbeliggenheden var ekstrem god.
0-100 km/t skete på 3,9 sekunder - selv på våd vejbane.
Den lange liste over ekstremt spændende nyheder og egenskaber på Porsche 959 var næsten uendelig, men kort fortalt var den reelt den første "superbil" nogensinde.
I Porsches produktionshistorie kan man kun finde 292 eksemplarer af Porsche 959, der forlod Zuffenhausen i den periode, man producerede den berømte Porsche.
Alle 292 stk. var solgt up front og én af de nye kunder var den legendariske dirigent Herbert von Karajan, der var født i 1908. I mere end 35 år var han leder af Berlin Philharmonic Orchestra, og han var måske ukendt for mange ivrig Porsche-fan og havde derfor ejet adskillige Porsche-modeller tidligere.
Som Porsche var han selv født østriger og blandt hans mange Porscher finder man modeller som Carrera RS og en af de første 911 Turbo'er.
Karakteristisk for hans Porscher var, at han ofte udstyrede dem med specielle features eller en helt speciel farve, der ikke var standard. Man var vel den mest berømte dirigent nogensinde?
Da Porsche besluttede sig for at sætte en begrænset produktion af 959'eren i gang, var Herbert von Karajan en af de første kunder, som Porsche kontaktede. Og da en rød 959 var klar til prøvekørsel, sad den dengang ikke helt unge "Maestro" (han var i firserne) bag rattet af superbilen.
Han blev så begejstret for bilen, at han omgående bestilte en rød 959 med specielt gråt indtræk. Prøvekørslen blev i øvrigt filmet af tysk TV, og her hører man von Karajans kone udtale efter bestillingen af den noget kostbare model, at han "vist hellere måtte se at få solgt nogle flere plader."
Bilen blev leveret af fabrikken selv den 15. februar 1988 på hans vinterresident i St. Moritz. Inden hans død i 1989 solgte Herbert von Karajan den til en nær ven - en velkendt filantrop, der ligeledes var motorentusiast. Og det er hans familie, der nu sætter modellen til salg. Pris: Ukendt