Bedre egenskaber både on-road og off-road samt forbedret komfort, ydelser og raffinement er de største nyheder, når Land Rover ikonet, Defender, introduceres i 2007-versionen.
En ny 2,4 liters dieselmotor har højere drejningsmoment og større fleksibilitet, mens den nye sekstrins gearkasse har et lavere første gear med henblik på bedre off-road kontrol og et højere sjette gear, som giver højere komfort, når man kører på lande- og motorvej.
I kabinen er det nye instrumentpanel mere ergonomisk, og nye sæder forøger komforten for alle i bilen - i alle modeller lige fra den firesæders Defender 90 til femsædersmodellerne 110” og 130”. Der fås også en syvsæders Defender 110”. I Danmark fås alle modeller naturligvis også i Van udgave.
2007 modellens forbedringer er blot den seneste af en lang række evolutionære opdateringer af bilen, der kom på gaden i 1948, og som er solgt i næsten 1,9 mio. eksemplarer. Med 2007 modellen er Defender’s relevans i høj grad bevaret - dens anvendelighed, alsidighed og holdbarhed som model er styrket.
Siden den nuværende model blev introduceret i 2002, er der solgt gennemsnitligt 25.000 eksemplarer om året på verdensplan. Vidt forskellige brugere i over 100 lande værdsætter Defender’s brede anvendelighed som bugserings- og transportkøretøj samt dens ekstraordinære styrke, robusthed og duelighed. Kombinationen af disse egenskaber er basis for modellens exceptionelt høje kundeloyalitet.
”Vi bygger på modellens succes med en pakke af forbedringer, der vil styrke dens off-road egenskaber yderligere og forbedre on-road egenskaber og komfort. Disse ændringer repræsenterer et vigtigt tillidsvotum til dét produkt, der er grundlaget for Land Rover’s omdømme inden for excellent off-road kapacitet: Vi tror, at forbedringerne vil vinde hjerte og hjerne hos nye kunder,” siger Land Rover’s administrerende direktør, Phil Popham.
Mere trækkraft
Defender’s nye firecylindrede 2.4 liters motor er resultat af moderfirmaet Ford’s anerkendte ekspertise inden for dieselmotorer og repræsenterer et stort skridt fremad, når det gælder raffinement, ydeevne og gangkultur.
Drejningsmomentet er højere over hele omdrejningsområdet, og det højeste drejningsmoment på 360 Nm er til stede ved blot 2.000 omdrejninger pr. minut. 315 Nm er til stede fra 1.500 til 2.700 omdrejninger pr. minut. Motoren yder 122 hestekræfter, og 90 procent af kraften er til stede fra 2.200 til 4.350 omdrejninger pr. minut. Den overholder EU4 emissionsstandarden.
Motorblokken er af støbejern med 16-ventilers topstykke af aluminium og Denso Common Rail brændstofindsprøjtning. Ikke alene er kompressionsstøjen reduceret væsentligt takket være den solenoidedrevne brændstofindsprøjtning. En ny Garrett turbolader med variabel geometri medvirker også til en forbedring af speeder respons. Motorens smøringssystem og pakninger er specielt udviklede til at kunne klare de stejle skråninger, som Defender kan forcere.
Den nye GFT MT 82 sekstrins gearkasse giver meget større spredning af udvekslingen. I det lave første gear er hastigheden nedsat og sammenholdt med det højere drejningsmoment styrker det bugseringsevnen både on- og off-road. Det forøgede drejningsmoment giver også bedre acceleration og har muliggjort, at det nye sjette gear ligger 20 procent over det hidtidige topgear. I kraft af det sjette gear er kørsel ved konstant fart blevet mere komfortabel, og brændstoføkonomien er forbedret. Udkobling og gearskift er blevet lettere.
Der er ikke foretaget mange ændringer af det udvendige design. Kølerhjelmen har dog fået en ny profil. ”Defender’s tidløse eksteriør er blevet synonymt med funktionelt design. Alle linier og flader synes at udtrykke bilens ekstraordinære egenskaber, så det var med fuldt overlæg, at vi ikke ændrede meget,” siger Defender chefdesigner Dave Saddington.
”Men interiøret er en anden historie. Vi havde et ønske om at ændre varmesystemet og instrumenterne og samtidig forbedre ergonomien, og det gav os alt sammen mulighed for at introducere et helt nyt instrumentpanel. Under udviklingsarbejdet bestræbte vi os ihærdigt på også at reflektere Defender’s formål og alsidighed i kabinen.”
Forbedret komfort og ergonomi
Defender’s nye instrumentpanel er baseret på en enkelt stor enhed, som støttes af en robust stålskinne for at undgå knirken og raslen. Instrumenter fra Land Rover Discovery 3 giver føreren klar og præcis information, og detaljer som for eksempel LED instrumentbelysning medvirker til at forøge overblikket.
Ergonomiske forbedringer er der mange af - for eksempel et nyt håndtag i passagersiden, som gør det muligt at gribe fast med to hænder ved ekstrem off-road kørsel. Der er også en ny aflægningshylde bekvemt placeret for både fører og passager. Den fås i to forskellige udformninger: En praktisk åben bakke, som opbevarer tingene lige ved hånden, og et design med låg, der kan rumme 14 liter.
For første gang er det muligt at få højt monterede diskanthøjttalere i Defender, som fungerer sammen med de øvrige nye højttalere og giver en klarere og bedre lyd. Audiosystemet kan også fås med stik til MP3, og andre eksterne enheder.
Det helt nyudviklede varme- og ventilationssystem er også placeret i det nye instrumentpanel. Luftstrømmen i kabinen er forøget med 50 procent, hvilket også skyldes de nye luftindtag. I koldt vejr opvarmer systemet kabinen 40 procent hurtigere, og temperaturen kan blive 12 grader højere. Aircondition systemet kan køle kabinen på den halve tid af det hidtidige anlæg, og man kan opnå en temperatur, som er 7 grader lavere. Nye antidug ventilatorer ved sideruderne hjælper med at opretholde udsynet i al slags vejr.
Sæderne er ligeledes markant forbedret. De nye, højere forsæder er designet med henblik på bedre rygstøtte og ergonomisk bedre beskyttelse af hovedet. 110” Station Wagon og 130” Crew Cab modellerne har plads til tre passagerer på det nye asymmetriske splitbagsæde. En foldemekanisme med fjeder hjælper med til at folde sædet sammen, når området skal benyttes til bagage.
Defender 90” Station Wagon har to individuelle full-size bagsæder, der vender forud. Sæderne, som giver væsentlig bedre plads og yder mere komfort end de hidtidige, kan også fås som ekstraudstyr til 110” Station Wagon. De kan nemt foldes sammen og stuves i siderne af bagagepladsen.
Standard sædebetrækkene er af vinyl eller stof. Som ekstraudstyr fås betræk delvist med læder, som giver kabinen luksus. Der er trepunkts sikkerhedsseler ved alle siddepladser.
Forbedret lydisolering, Common Rail motorens excellente kompressionskontrol og det væsentligt højere topgear medvirker til at forbedre kabinens raffinement og støjniveau.
”For mange kunder vil forbedringen af Defender’s raffinement være en af de mest velkomne fordele: Ikke alene er støjniveauet sænket betragteligt. Lydkvaliteten er også forvandlet,” siger Defender’s chefingeniør Gary Taylor.
Defender’s særlige køretøjsarkitektur er uændret. Den fås med tre forskellige akselafstande - og i både standardudførelse og en udførelse til tung last. 14 forskellige karrosserityper - fra Pick-Up, Hard-Top og Soft-Top til Crew Cab og Station Wagon - produceres på hovedproduktionslinien. Derudover tilbyder Land Rover’s Special Vehicle Team en palet af produkter fra standard drop-side eller box-body ombygninger til design efter mål og indretning til ambulance, mobil hydraulisk platform eller lufthavns brandkøretøj - og alle er dækket af Land Rover’s omfattende garanti.
Defender 2007 modellen forventes introduceret i Danmark i slutningen af maj 2007.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.