Næste generation af Toyotas familiebil er klar til det danske marked med nyt navn og nyt format.
Navnet er Auris - afledt af aurum, som er det latinske navn for guld.
Auris afløser Corolla 3- og 5-dørs hatchback, som ikke bare er Toyotas men verdens til dato mest solgte bilmodel. Corolla er produceret i over 32 millioner eksemplarer. Hvorfor så skifte navn, når det gamle har fungeret så overbevisende i mere end 40 år?
Fordi Auris repræsenterer et nyt udviklingstrin og en ny måde at gribe tingene an på. Auris henvender sig til en bredere og mere forskelligartet købergruppe. Med Auris vil Toyota tiltrække nye kunder til det såkaldte C-segment – ikke bare købere, der kommer fra mindre biler men også bilister, der skifter fra en større bil og er vant til plads og komfort men ønsker en bil i et mere kompakt og praktisk format.
Auris er ny fra inderst til yderst. Sådan er den konstrueret og designet: indefra og ud. Bilen er så at sige bygget rundt om fører og passagerer, og resultatet er blevet en usædvanlig rummelig kabine med komfort på et højt niveau.
Førerpladsen er rykket bagud for at skabe en perfekt kørestilling. Alligevel er sædeafstanden blevet øget til 91 centimeter for at give rigelig plads også til bagsædepassagerernes ben. Det delte bagsæde har justerbare ryglæn, som med en étgrebs-mekanisme gør det muligt i et snuptag og med én hånd at fælde sædet ned i vognbunden – uden at det er nødvendigt at fjerne nakkestøtterne.
Førerpladsens indretning repræsenterer nytænkning bl.a. med den broformede forbindelse mellem instrumentbræt og midterkonsol. På den er gearstangen anbragt i bekvem nærhed af rattet.
Karrosserihøjden på 1,52 meter medvirker til den behagelige rumfornemmelse. Det høje tag og en let hævet siddeposition gør det desuden let at stige ind og ud af bilen.
Lydniveauet i Auris hører til blandt de laveste. Et stift karrosseri, nye hjulophæng og ekstra isolering minimerer hjulstøjen, og vindstøj er effektivt minimeret ved ”finslibning” af de aerodynamiske detaljer. Den tyste kabine giver sammen med berøringsvenlige stoffer, materialer, kontakter og greb en oplevelse af overlegen kvalitet.
Auris er formgivet i Toyotas ED2 designstudier i Sydfrankrig, og bilen bygges i Europa. Den nykonstruerede undervogn er sat op til kørsel under europæiske forhold og til europæisk kørestil. Med nyt, vridningsstabilt karrosseri, stor sporvidde og lang akselafstand har Auris urokkelig retningsstabilitet, fast greb i kurverne og præcis og direkte styring og dermed aktiv sikkerhed på højeste niveau.
Alle varianter har det elektroniske stabilitetssystem VSC samt bremseassistent og Traction-Control.
For den passive sikkerhed sørger bl.a. syv airbags. Auris fik fem stjerner i Euro NCAPs crashtest, og den særlige knæairbag viste sig særdeles effektiv i forbindelse med en kollision. Fire stjerner for børnesikkerhed og tre for fodgængersikkerhed understreger det gennemførte sikkerhedskoncept.
Der er fire udstyrsniveauer og fem forskellige motorer at vælge imellem – to benzinmotorer og tre dieselmotorer. Auris 1.6 Luna med en nykonstrueret Dual VVT-i motor og 124 hk ventes at blive den mest solgte variant. Dual står for variabel styring af både indsugnings- og udstødningsventiler, og teknikken sikrer både stor trækkraft ved lave omdrejningstal og høj maksimaleffekt kombineret med et lavt benzinforbrug. Denne model kører 14,1 km/l og i varianten med den halvautomatiske gearkasse ”Multi Mode” som også har skiftekontakter bag rattet, kører bilen 14,5 km/l.
Mindste motor er på 1.4-liter, yder 97 hk og kører 14,5 km/l. Brændstoffet rækker rigtig langt med den sparsommelige 1.4-liter D-4D dieselmotor, som yder 90 hk og kører 20 km/l. Med 2-liter D-4D motor og 126 hk kører Auris 17,5 km/l.
Den absolutte topmodel – Auris 2.2-liter D-4D Clean Power har sit eget overdådige udstyrsniveau, Sol Sport, og dertil den bjørnestærke dieselmotor med 177 hestekræfter og uovertruffen ren udstødning. Motoren har et drejningsmoment på 400 Nm, og til at håndtere de mange kræfter har bilen en multilink-bagaksel af samme konstruktion som Avensis.
Priserne begynder ved 225.834 kroner, og eksempelvis koster en 3-dørs Auris 1.6 Dual VVT-i med Luna-udstyr, som bl.a. omfatter aircondition, 252.239 kroner plus levering og eventuel metallak.
Auris er allerede til salg hos de danske Toyota-forhandlere, og yderligere informationer kan ses på www.toyota.dk.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.