Range Rover Sport med nyudviklet kraftfuld V8 turbodieselmotor.
Range Rover Sport modelrækken udvides nu med en nyudviklet TDV8 diesel-motor, hvis kombination af høje ydelser og moderat brændstofforbrug forventes at få efterspørgslen på den i forvejen populære bil til at stige.
TDV8 er udviklet specielt til Range Rover og Range Rover Sport og matcher de to bilers enestående off-road egenskaber. Til Range Rover Sport er motoren videreudviklet med henblik på en mere sportslig køreoplevelse.
Introduktionen af TDV8 motoren i modelår 2007 ledsages af andre opgraderinger og forbedringer i alle Range Rover Sport modellerne. De hidtidige tre motorer - TDV6, V8 benzin og V8 supercharged - fås stadig.
Kraftfuld og økonomisk TDV8
Den nye TDV8 er en letvægtsmotor, som på den ene side har enorme kræfter og på den anden et relativt lavt brændstofforbrug. Motoren yder 272 hestekræfter, hvilket er 42 procent mere end TDV6. 0 til 100 km/t klares på 9,2 sekunder, og tophastigheden er elektronisk reguleret til 209 km/t.
TDV8’s drejningsmomentkurve er imponerende flad. Mere end 500 Nm af det højeste drejningsmoment på 640 Nm er således til rådighed fra mindre end 1.500 og op til 3.700 omdrejninger pr. minut. Højeste drejningsmoment, som er 45 procent højere end TDV6’ - er til stede fra 2.000 til 2.500 omdrejninger pr. minut.
På trods af de høje ydelser kører Range Rover Sport TDV8 9 km/liter ved blandet kørsel efter EU-normen.
Motoren er forsynet med to turboladere med variabel geometri gennem separate højtydende intercoolere, der medvirker til motorens imponerende hurtige respons.
Brændstofkølerne sørger for at reducere temperaturen i motorens højtryks brændstofcirkulation, hvor dieselen sprøjtes ind i cylinderne med tryk på op til 1.700 bar.
Land Rover’s patenterede turbo olierensningssystem, særlige pakninger og indsprøjtningssystem er tilsammen garant for, at bilen kan køre i 700 mm vand og på stejle skråninger.
Én af verdens mest støjsvage dieselmotorer
Ved udviklingen af den nye motor blev der lagt stor vægt på at opnå en raffineret gangkultur. Gennem øget kontrol af kompressionen, en særlig stiv motorstruktur og lyddæmpende dæksler til både motor og brændstofindsprøjtningssystem er det lykkedes at gøre TDV8 til én af verdens mest støjsvage diesel-motorer. Selv i tomgang kan vibrationerne sidestilles med en V8 benzinmodels takket være de specielle elektronisk kontrollerede hydrauliske motorophæng.
Et meget lavt basisstøjniveau fra motoren har givet Land Rover’s ingeniører mulighed for at arbejde med udstødningssystemet med henblik på at rendyrke TDV8’s naturlige sportslige lyd. Resultatet er en meget lækker lyd for en stor diesel.
Avanceret drivsystem
TDV8 motoren fungerer sammen med Land Rover’s avancerede permanente firhjulstræk, og et elektronisk kontrolsystem tilpasser løbende sekstrins ZF transmissionen til den fremherskende kørestil. Der er mulighed for at skifte til CommandShift og gennem manuelle gearskift opnå en mere intens køreople-velse.
Land Rover’s Positive Torque System er standard i alle TDV8 modeller. Det sikrer hurtig nedgearing ved at sørge for, at gasspjældet matcher motor- og vejhastighed.
Når firehjulstrækket ikke er låst, tilpasser det elektronisk kontrollerede centerdifferentiale automatisk fordelingen af moment mellem for- og baghjul med henblik på at øge trækkraften uanset underlaget. To trins skift-mens-du-kører transferboksen indbefatter også et lavt reduktionsgear, som medvirker til Range Rover Sport’s off-road egenskaber, der er de bedste i klassen.
Adræt og afbalanceret
TDV8 versionerne har alle den højt roste dobbelte wishbone affjedring med luftfjedre og fås med enten 19 tommer hjul med 255/50 dæk eller 20 tommer alufælge med 275/40 dæk.
Da Range Rover Sports’ undervogn fra starten var designet til at matche TDV8 motoren er det ikke nogen overraskelse, at dens on-road adræthed og balance svarer til V8 supercharged modellens bemærkelsesværdige standarder.
Og ligesom i V8 supercharged er Land Rover’s højeffektive Dynamic Response standard. Systemets elektronisk kontrollerede hydraulik tilpasser løbende Range Rover Sports’ stivhed i forhold til centrifugalkræfterne, hvilket er ensbetydende med en enestående kontrol over bilen ved undvigemanøvrer.
TDV8 har også bremsesystemet tilfælles med Range Rover Sport Supercharged i form af firestemplers Brembo forbremsekalibre og 360 mm bremseskiver foran.
Klassens bredeste egenskaber
I tilgift til TDV8’s imponerende on-road egenskaber, er dens off-road egenskaber førende i klassen. Land Rover’s patenterede Terrain ResponseTM system, der er standard i Range Rover Sport, er blevet afstemt specielt til TDV8.
Den måde, som motoren og undervognens systemer bør reagere for at opnå den optimale kontrol på overflader som sne og græs, er meget forskellige fra den måde, de skal reagere på, hvis bilen for eksempel kører langsomt over klippegrund. Når man vælger den rette Terrain Response indstilling, søger systemet for tilpasning til de aktuelle forhold af alt lige fra affjedringens kørehøjde og akslernes led til gearskift og trækkraftkontrolkort. Dermed tilpasses bilens egenskaber til det aktuelle underlag, så føreren alene behøver at koncentrere sig om vejen. De fem Terrain Response indstillinger dækker ”Alminde-lig kørsel” ”Græs - grus -- sne (glat underlag både on-og off-road), ”Sand”, ”Mudder og hjulspor” samt ”Klipper”.
Dynamic Response hjælper også føreren til at køre bedre on-road. Mens almindelige stabilitetsaksler er rigtig gode på asfalt, fordi de virker ved at forøge den kraft, der er nødvendig for at bevæge det individuelle hjul op og ned, er de en direkte ulempe off-road. Dynamic Response derimod formindsker automatisk stivheden, når man kører off-road og forbedrer dermed det enkelte hjuls bevægelsesfrihed, hvilket gør kørsel på meget ujævn grund lettere. I samar-bejde med det elektroniske link mellem bilens luftaffjedringsenheder opnås en enestående forbindelse på tværs mellem akslerne, hvilket hjælper med til at holde alle bilens hjul på jorden ved udfordrende off-road forhindringer.
Designmæssige nyheder
TDV’s kølergrill i titanfinish og gæller i siden er designelementer, der signalerer høj ydelse, og som den nye model har tilfælles med V8 supercharged.
En ny hybrid tv-enhed kan modtage både analoge og digitale tv-signaler. Det er en fremtidssikring af anlægget, idet mange lande har planer om at gå over til udelukkende digitalt tv.
En ny metalfinish gør knapperne på instrumentpanelet lækrere at røre ved, instrumenternes grafik er blevet tydeligere, og der er et nyt ur.
Læderførersædet har fået aflægningslommer, navigationen har flere funktioner, der er indikator ved baneskift, elektrisk lås til bagklappen (lukker automatisk, når klappen er nede) og mulighed for at få bilen leveret med Land Rover’s elektroniske dæktryksovervågningssystem.
Range Rover Sport TDV8 kan opleves hos de danske Land Rover for-handlere fra 1. april og kan leveres fra kr. 451.360 ekskl. moms på gule plader.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.