Introduktionen af den syv-sæders Grand C4 Picasso er en succes, og Citroën udvider nu sit MPV-program med C4 Picasso 5-sæders, der har sin egen profil og lanceres til foråret.
Den nye MPV har en dynamisk og markant formgivning, som både signalerer rummelighed og komfort med masser af plads i kabine og bagagerum, høj køreposition og enestående panoramaudsyn for både fører og passagerer, hvor det store rudeareal giver masser af lys i kabinen.
Citroën er den eneste producent, som markedsfører tre MPV i denne størrelse med så individuel og markant formgivning. Det betyder, at Citroën nu får en helt produktlinje af MPV, som omfatter Xsara Picasso, C4 Picasso (5-sæders) og Grand C4 Picasso (syv-sæders) samt C8.
Dynamisk formgivning
C4 Picasso har en formgivning, der er original og dynamisk. Bilens proportioner er kompakte, men samtidig er linjerne langstrakte og raffinerede.
Fronten er markant med de store luftindtag i kofangeren og de sorte gitre. Panoramaforruden med de store forreste sideruder er karakteristisk. De bageste stolper er elegant indpasset i de bageste sideruder, så man får indtryk, at den bageste del af taget nærmest svæver, og at sideruderne løber ubrudt rundt om bilen.
Bilen ser robust ud, samtidig med at det særlige stilistiske knæk i sidelinjerne gør bilen elegant.
Tagets linjer glider over i en spoiler og er med til at give bilen en dynamisk profil.
Bilens bagende og de vandret placerede lygter gør bilen bred og dynamisk at se på.
Panorama-udsyn og rummelighed
C4 Picasso byder på
- ... enestående udsyn og lysindtag i kabinen takket være den store panoramaforrude med de store forreste sideruder, omgivet af slanke stolper.
- ... stor rummelighed både i kabine og bagagerum, som kan rumme 500 liter VDA op til hattehylden med almindelig placering af sæderne på række 2, og et maksimalt volumen på 1.734 liter VDA bag forstolene
- ... tre individuelle stole med samme bredde på række 2 og et plant gulv, så alle tre passagerer sidder komfortabelt
- ... en fleksibilitet som er både hurtig og nem at få det fulde udbytte af, takket være den praktiske nedfældning af de tre sæder på række 2.
Rigtig køreglæde
Ud over sin dynamiske formgivning byder C4 Picasso på masser af køreglæde. Den lanceres med fire motorer, som er både højtydende og økonomiske:
to benzinmotorer 1.8i 16V og 2.0i 16V med henholdsvis 127 hk og 143 hk DIN, og to turbodieselmotorer HDi 110 og HDi 138, begge med partikelfilter. Afhængig af modelprogrammet i de respektive lande kan motorerne kombineres med forskellige typer gearkasse: en manuel, en automatisk eller den nye elektronisk styrede manuelle gearkasse med seks gear (E6G). HDi 138 motoren leveres med en seks-trins automatisk gearkasse, som nu også kan leveres til Grand C4 Picasso.
Bilen er udstyret med elektrisk automatisk parkeringsbremse og hill-holder og byder på sikre køreegenskaber.
C4 Picasso 5-sæders er udviklet på samme platform som Grand C4 Picasso der har opnået 5 stjerner i EuroNCAP. Den er udstyret med 7 airbags, heraf en knæairbag til fører, en kraftig karrosseri-struktur, Isofix-beslag på fire pladser samt selealarm m.m.
Højt udstyrsniveau
C4 Picasso kan leveres med en lang række former for udstyr, som bidrager til at øge køreglæden.
Den er som standard udstyret med fire store fralægningsrum i instrumentbordet, og hertil kommer et afkølet rum i midten i udgaver med E6G eller automatgearkasse.
I bagagerummet kan den være udstyret med Modubox, der er en sammenklappelig indkøbsvogn. Den gør det nemt at holde orden i bagagerummet og at transportere ting til og fra bilen.
Der er arbejdet meget med afstemningen af undervognen, og bilen kan også leveres med luftaffjedring bag.
Også valget af materialer til kabinen er foretaget med stor omhu, så kabinen virker indbydende og er rar at røre ved, f.eks. en fint granuleret overflade på instrumentbord og dørbeklædninger.
Største MPV-program i mærkets historie
C4 Picasso 5-sæders placerer sig fint i Citroën’s modelprogram af MPV, både i kraft af sin formgivning og i kraft af sine udvendige mål (4,47 meter i længden, 1,83 meter i bredden og 1,66 meter i højden.
Med de tre MPV i mellemstørrelsen og den store C8 har Citroën fået det største MPV-program i sin historie, hvor hver af de fire biler har sin egen personlighed og byder på forskellige præstationer.
Citroën MPV-program fordeler sig på den udvendige længde, så Xsara Picasso er 4,27 meter, C4 Picasso 5-sæders 4,47 meter, Grand C4 Picasso 7-sæders 4,59 meter og C8 4,72 meter.
Det er endnu for tidligt at sige noget om modelprogram og introduktionstidspunkt på det danske marked.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.