Deltagerne i årets Dakar-rally er nået halvvejs. Lørdag er pausedag og den er hårdt tiltrængt efter at løbsledelsen blev nødt til at forkorte fredagens 542 kilometer lange hastighedsprøve med en tredjedel.
Usædvanlig dårligt vejr i det nordlige Mauretanien umuliggjorde, at løbsledelsen ville kunne sende redningshelikoptere i luften i fald det blev nødvendigt. Og man valgte derfor at aflyse en tredjedel af prøven.
Den del af prøven, der blev gennemført, bidrog til at Dakar-rallyet har udviklet sig til en ren gyser.
Mitsubishis Stephane Peterhansel er ekspert i ørkenkørsel – og sidste år havde Volkswagens Carlos Sainz så store problemer i ørkenen, at det kostede ham føringen. I år så det anderledes ud.
Selvom Peterhansel var hurtigst på prøvens første del, havde Sainz og ikke mindst hans team-kammerat, Giniel de Villiers lært så meget af de omfattende testkørsler siden sidste års rally, at de fuldt ud hamlede op med Peterhansel.
Men Sainz havde nok ikke ventet, at De Villiers var så hurtig, at han ikke blot vandt etapen, men også bragte sig i føring i rallyet.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Det var ikke desto mindre hvad der skete. Men efter et halvt Dakar-rally er der kun 1 minut og 39 sekunder mellem de to VW Race Touaregs i spidsen. Der er godt nok 24 minutter ned til Peterhansels Mitsubishi på tredjepladsen, men det er sædvanligvis heller ingenting i et Dakar rally.
At De Villiers fører Dakar rallyet er ikke i sig selv nogen overraskelse. Den sydafrikanske VW-kører har gradvist udviklet sig over årene og det var ingen tilfældighed, at han med 2. pladsen i fjor scorede den bedste placering for en dieseldreven bil nogensinde i Dakar rallyet. Selvom VW Motorsportsdirektør, danskeren Kris Nissen, gentagne gange har understreget, at der ikke var krav om at vinde Dakar-rallyet, er det naturligvis målet med indsatsen.
Det er heller ikke overraskende at den 8-dobbelte Dakar-vinder, Stephane Peterhansel, har lagt sig i spidsen for Mitsubishi amadaen. Sidste år førte han rallyet, da han begik en fejl og dermed mistede sejren. Men han var den hurtigste og uden fejl havde han vundet rallyet.
Til gengæld er det lidt usædvanligt, at han må nøjes med tredjepladsen i rallyets nuværende fase. Men det kan stort set direkte tilskrives en sammenbrændt kobling for et par dage siden, som kostede præcis den tid, som franskmanden nu er bagefter.
Lørdag er pausedag i Dakar rallyet og pausen holdes i ørkenbyen Atâr. Søndag fortsætter deltagerne mod sydøst ad noget, der på forhånd ser ud til at blive rallyets aller hårdeste strækning med stenede rå bjergpassager og oceaner af Saharasand. Ialt skal der køres næsten 600 hastighedsprøve og tilsammen kun 37 km transportetape.
Stillingen i Rallye Dakar den 12. januar 2007:
- Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SA/GER), VW Race Touareg 2, 20t04m01s
- Carlos Sainz/Michel Périn (SPA/FRA), VW Race Touareg 2, 20t05m40s
- Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 20t28m39s
- Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 20t37m54s
- Hiroshi Masuoki/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 21t15m31s
- Jean-Louis Schlesser/Debron (FRA/FRA), Schlesser-Ford, 21t16m10s
- Nasser Al Attiya/Allan Guehennec (QAT/FRA), BMW X3, 21t36m06s
- Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/USA), VW Race Touareg 2 21t54m40s
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.