Vinterens ubetinget største – og hårdeste – motorsportsbegivenhed er Dakar-rallyet. 6. januar begiver de i alt 525 deltagere sig ud i det over 8000 kilometer lange sprintrace gennem Portugal, Spanien, Marokko, Mauretanien, Mali og Senegal og de når målet i Dakar d. 21. januar.
Årets ”Dakar” bliver mere end nogensinde en tvekamp mellem Mitsubishi og Volkswagen.
Tæt race
”Det bliver også så tæt som nogensinde,” fortæller Mitsubishis Stephane Peterhansel. ”Vi har forbedret yderligere på Pajero’en. Tyngdepunktet er blevet lavere, elektronikken er blevet bedre og vi er parat til at vinde igen. Men vi ved, at Volkswagen også er blevet bedre – derfor er udfaldet af årets rally helt åbent. Men det bliver fuld fart fra første kilometer.”
Stephane Peterhansel taler med stor erfaring. Han har vundet Dakar 6 gange på motorcykel og to gange bag rattet af en af de succesrige Mitsubishi Pajero’er. Mitsubishi har vundet rally’et totalt 11 gange og de sidste seks gange i træk. I 2007 fejrer de 25 års jubilæum i det hårde ørkenrally og det skulle gerne markeres med endnu en sejr.
Danske interesser
Men de får det ikke let, for selvom Volkswagen fortsat er novicer udi ørkenrace, har den tyske fabrik rigtig gode odd’s i år. Fra dansk side er interessen for VW’s indsats rigtig stor.
I spidsen for Volkswagen Motorsport står nemlig ingen ringere end den tidligere racerkører, sønderjyden Kris Nissen, der som VW Motorsportsdirektør har ansvaret for at bringe VW helt til tops i Dakar-rallyet.
”Der er intet krav om at vi skal vinde,” siger Kris Nissen forud for rallyet. ”Men naturligvis går vi efter sejren. Sidste år bliv vi nr. 2 – den bedste placering for en dieseldreven bil nogensinde – så derfor er førstepladsen naturligvis målet.”
Forskellen
Den store forskel på VW og Mitsubishi er netop basisteknikken. De store VW Touaregs er udstyret med VWs kraftige 2,5 liters 5-cylindrede turbo dieselmaskiner. De har et kolossalt moment, men er en særlig udfordring over de tusindvis af kilometer, der skal tilbagelægges gennem Saharas sandede og stenede ørkenområder.
Hos Mitsubishi satser man på den succesrige 6-cylindrede 4-liters benzinmotorer. De er stort set ligeså kraftige som VW-motorerne (omkring 280 hk), men deres motorkarakteristika giver dem formentlig en lille fordel især i sandørkenen.
Men erfaring og team-spirit er måske i sidste instans den afgørende faktor. Mitsubishis Stephane Peterhansel har med sine mange sejre en enestående evne til at ”læse” terræn’et – den evne har team-kammeraten, den tidligere alpine mester Luc Alphand efterhånden også opnået. Alphand vandt Dakar i fjor, efter at Peterhansel fik problemer. Teamet kompletteres af to andre erfarne ørken-rotter: Hiroshi Masuoka (Dakar-vinder i 2003) og Joan ”Nani” Roma, der tog sejren i 2004 – på motorcykel.
Forstærket kørersammensætning
VW var først på banen i 2004 med den nye Race-Touareg under Kris Nissens ledelse og udover at udvikle bilen på rekordtid var opgaven også, at finde den rigtige kørersammensætning og det er ingen let opgave, når Mitsubishi har sikret sig så stærkt et team.
"I år deltager vi igen med den tidligere rally-verdensmester Carlos Sainz,” fortæller Kris Nissen. ”Sainz har trænet meget i ørkenen efter sidste års debut og har nu en langt bedre forståelse for terræn’et. Vores 2. plads i fjor blev sikret af Giniel de Villiers og ham venter vi os også meget af denne gang. Og så har vi opnået en enestående kontrakt med finnen Ari Vatanen, der har vundet Dakar-rallyet fire gange. Sidste mand er Mark Miller. Han er ikke så kendt udenfor USA, selvom han var med i Dakar i fjor, men han er rigtig stærk og kan godt blive løbets overraskelse.”
Det sidste bekræfter Mitsubishi Stephane Peterhansel: ”Jeg tror, at Mark Miller vil blive måske den hårdeste konkurrent blandt VW-kørerne,” siger han.
Danske øjne
Set med danske øjne er Kris Nissens VW-ansvar naturligvis interessant. Kris har desuden involveret en række dygtige danskere i teamet, ikke mindst den tidligere rally-danmarksmester Morten Karl (som sjovt nok har vundet sine DM-titler i en Mitsubishi).
Men derudover er MC-køreren Marc Dullum med igen.
”Jeg sprang over i fjor, men har trænet intensivt hele året, og nu er jeg klar igen,” siger den efterhånden temmelig erfarne ørken-racer, der deltager i Dakar-rallyet helt på privat basis.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.