Efter en beskeden start har den ultra lusuøse automobilfabrikant Bugatti speedet op for produktionen af den kraftige V-16 Veyron. Det betyder i praksis, at man her i 2007 forventer at producere omkring 70 enheder af den kostbare superbil.
Oprindeligt lød produktion- og salgsmålet på 300 ialt, men med de solgte 50 sidste år og målet på 70 enheder i 2007 vil fabrikken hurtigt nå slutmålet på 300 enheder. I følge Thomas Bscher, der står i spidsen for Volkswagen-datteren, er man da også i gang med at overveje, om antallet skal forøges, og han håber på en beslutning midt på året.
Samtidig tilføjer han, at man trods mange rygter i branchen, fortsat arbejder med en ny model - en model, der ligeledes produceres i et stærkt begrænset antal og til priser, der sender modellen op i superklassen.
Men muligvis går man i en anden retning, hvor en af mulighederne er at fremstille biler til lavere priser - ikke for lave priser, for det kan Bugatti ganske enkelt ikke, men til priser på f.eks. $150.000. En sådan model kan bygges af Volkswagens anden datter - Bentley, som har produktionskapacitet til overs.
Bscher tilføjer, at med en begræsning i antallet af producerede biler bliver begrænsningen i den driftsøknomiske fordel indskrænket jo lavere pris modellen sælges til, så derfor er sandsynligheden for en model til $300.000 mere sandsynlig.
Bscher kan afsløre, at for Veyrons vedkommende er avancen ganske, ganske lille - vel at mærke, når man kun medregner den direkte produktionsomkostning. Tager man alle udviklingsomkostninger med i regnearket, bliver det rødt som blod.
Så nu er det op til den øverste ledelse i Volkswagen at beslutte sig for en ny model, som naturligvis skal passe ind til resten af den store koncerns modelsortiment.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.