Volvo går nu et skridt videre og indleder forsøgsproduktion af el-biler der ved hjælp af en såkaldt Range Extender - i dette tilfælde en trecylindret forbrændingsmotor - får op til 1.000 km længere rækkevidde.
Der indgår tre mulige teknologiske kombinationer i projektet, der modtager støtte fra de svenske energimyndigheder og EU. Test af de forskellige koncepter starter i begyndelsen af 2012.
"Det er en spændende udvidelse af vores arbejde med el-drift. Batteri pris og -størrelse gør, at biler, der udelukkende kører på elektricitet, har relativt begrænset rækkevidde. Med vores bud på en Range Extender kan en el-bil køre op til 1.000 kilometer længere - og med CO2 udledninger, der er under eller langt under
50 g/km," forklarer Derek Crabb, direktør i Powertrain Engineering hos Volvo.
Lige nu arbejder svenskerne på tre forskellige teknologiske kombinationer, hvor trecylindrede benzinmotorer installeres til at supplere el-drift på forhjulene. Alle genindvinder bremseenergi. Motorerne kan køre på både benzin og etanol (E85).
To af løsningerne bygger på Volvo C30 Electric. I begge tilfælde er standard-batteripakken noget mindre for at give plads til forbrændingsmotoren og den tilhørende brændstoftank.
Teknisk koncept I: Volvo C30 med serie-forbundet Range Extender
Denne løsning er baseret på C30 Electric med en trecylindret forbrændingsmotor på 60 hk (45 kW), der ligger under bagagerumsgulvet bagi, samt en 40 liter brændstoftank. Forbrændingsmotoren er forbundet til en 40 kW generator. De kræfter, der genereres, bruges primært til at drive bilens 111 hk (82 kW) el-motor, men føreren kan også vælge at lade generatoren oplade batteriet, så bilen kan køre længere på elektricitet. På den måde får el-bilen op til 1.000 kilometer længere rækkevidde - og det er oven i de 110 km, bilens almindelige batteripakke klarer.
Teknisk koncept II: Volvo C30 med parallel-forbundet Range Extender
Her har bilen en kraftigere trecylindret forbrændingsmotor bagi og en 40 liter brændstoftank. Forskellen på denne og den første løsning er den parallelle forbindelse, hvor turbomotoren på 190 hk primært driver baghjulene via en sekstrins automatgearkasse. Det giver bedre brændstoføkonomi ved motorvejskørsel med forbrændingsmotoren slået til. Også her kan føreren vælge at lade en 40 kW generator oplade batteriet, så bilen kan køre flere kilometer på elektricitet.
Som ved koncept I er motoren på 111 hk (82 kW). De to kraftkilder giver bilen over 300 hk i alt, en accelerationstid fra 0 til 100 km/timen på under seks sekunder og 1.000 kilometer oven i de 75 kilometer, bilens standard-batteripakke kan præstere.
Teknisk koncept III: Volvo V60 med parallel-forbundet Range Extender
Det er en løsning, hvor både el- og forbrændingsmotor ligger under motorhjelmen. El-motoren på 111 hk (80 kW) suppleres med en trecylindret benzin turbomotor, der yder 190 hk (140 kW), en to-trins automatgearkasse og en 40 kW generator. Forbrændingsmotoren driver forhjulene via gearkassen og oplader batteripakken, når det er nødvendigt.
Når bilen kører under 50 kilometer i timen, kører den altid på elektricitet. Forbrændingsmotoren aktiveres ved højere hastigheder. Samtidig oplader den batteripakken, når ladeniveauet bevæger sig under et forudbestemt niveau.
Batteripakken er placeret under gulvet bagi og giver en rækkevidde på 50 kilometer på elektricitet. Bilen har tillige en 45 liter brændstoftank.
Også denne teknologi forøger bilens rækkevidde med op til 1.000 kilometer.
CO2 besparende køreglæde og komfort
Den serieforbundne Range Extender i C30 indgår i et EU-projekt, hvor Volvo Cars er eneste bilproducent blandt otte deltagere. Svenskernes to parallel-forbundne Range Extender løsninger udvikles med 10,8 millioner svenske kroner (knap 9 millioner danske) i støtte fra de svenske energimyndigheder.
"Disse tre projekter gør det muligt for os at vurdere de muligheder Range Extendere har. Som med C30 Electric og V60 Plug-in Hybrid er målet at frembringe biler, med exceptionelt lav CO2 udledning uden at gå på kompromis med kundernes krav til praktisk anvendelse, komfort og køreglæde," slutter Derek Crabb.