Indiske Reva-i giver mindst CO2-udledning for færrest penge, men Fiat Panda 1.2 Eco er måske den reelle vinder.
I anledning af klimatopmødet har Bilpriser.dk i samarbejde med Jyllands-Posten sat lup på hele begrebet ”klimabiler”, ”øko-biler” eller ”grønne biler”. 25 nøjsomme benzin-, diesel- og hybridbiler holdes op mod 10 elbiler, der er på markedet, og vi kan da glæde klimaminister Connie Hedegaard (K) og de øvrige deltagere i topmødet med, at vinderen er en elbil, nemlig den indisk-byggede Reva-i til 99.990 kr. Den har plads to to voksne og to børn og har en rækkevidde på 40-80 km.
Reva-i vinder med en totaludgift uden forsikring på 1,33 kr. pr. over fire år og 80.000 km og et miljøindeks på 1,68. Miljøindekset er Bilpriser.dk's måde at pointgive bilerne på i denne klimabilsanalyse. Det fortæller, hvilken bil, der for færrest penge giver det mindste CO2-udslip.
Også på anden- og tredjepladsen følger elbiler, nemlig golfbilen Mini-Hummer til 112.499 kr. og Mega-e-City til 134.596 kr. Det er den af de tre, der mest ligner en rigtig bil. Mini-Hummer har en totaløkonomi på 1,44 kr. pr. km og et miljøindeks på 1,79, mens Mega-eCity lander på 1,82 kr. pr. km og indekstal 2,27.
Men så stopper festen for elbilerne. Mere anvendelige biler med forbrændingsmotorer og langt bedre rækkevidde kommer nu på podiet. På fjerdepladsen ser vi to-personersbilen smart 0,8 Pure CDI til 1,47 kr. pr. km og et miljøindekstal på 2,37. Og allerede på femtepladsen finder vi en helt almindelig benzinbil med plads til fem personer, nemlig Fiat Panda 1.2 Eco stationcar til 99.990 kr. Og den klarer næsten 700 km, inden den løber tør. Dens totaløkonomi er 1,76 kr. pr. km, og dens miljøindekstal er så pænt som 2,95.
Elbilen Tesla Roadster, der med sin rækkevidde på 400 km er elbilen med den bedste anvendelighed, lander på indekstal 10,60 eller lidt over Mercedes-Benz E 250 CDI Blue Effieciency, der lander på indekstal 8,5. Her køber man altså med en Tesla til 950.000 kr. miljøvenlighed for dyrt, så at sige.
I analysen har Bilpriser.dk's chefanalytiker Niels Grøftehauge måttet se dybt i krystalkuglen for at vurdere det kommende værditab på elbilerne:
”Det er meget svært at vurdere, hvordan det vil gå for elbilerne. Der er ikke noget brugtmarked endnu, vi kender ikke holdbarheden af batterierne, og vi ved ikke, hvornår der kommer batterier med bedre ydelse og lavere pris. Så jeg har givet dem et ordentligt drag over nakken”, erkender han.
”Men jeg er nok også miljøskadet. Min bror arbejdede i fem år som mekaniker på Ellerten, og 300 meter fra mit hus ligger den fabrik, der skulle lave bunde til den norske Th!ink-elbil”, griner han.
Førstepladsen til Reva-i overbeviser ham da heller ikke:
”Måske kan elbiler bruges i storbyerne som bil nummer to, men de skal være meget billige. Og hvis man ikke lader ejerne af elbiler få adgang til for eksempel billige lejebiler, når de skal besøge tante Gerda i Frederikshavn eller på ferie i Italien, så vil mange holde sig tilbage fra at købe en”, mener Niels Grøfthauge fra Bilpriser.dk.
Analysen kan downloades som Excel-fil i sin helhed via dette link: ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Klimabilsanalysen_2009.xls
Analysen kan downloades som PDF-fil (kan udprintes på 2 liggende A4-ark) via dette link:
ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Klimabilsanalysen_2010.pdf
Relevante links om elbiler:
dk.sixt.com/biludlejning/elbiler