Fra tænd­stikmapper og emble­mer til spe­cial­de­signet tøj og livs­stils­pro­dukter. Udviklingen fra Volvo Cars' første, simp­le rekla­megaver til vore dages gennem-tænkte merchandise program fortæller en spæn­dende historie. I dag er tidli­gere tiders eksklusive reklamega­ver igen i vælten – nu som sam­ler­objekter.

Klas­si­ske re­klamegaver fra bilpro­ducenter skif­ter ejer via inter­net­sider og salgsmesser verden over – nogle gange til astronomiske priser.

For Volvo Cars begyndte det i 1930'erne, hvor de tidligst kendte re­klame­gaver dukkede op. En tændstikmappe fra 1935 med et billede i guldtryk af en Volvo PV 36, også kendt som Carioca, er i dag en sjæl­denhed for en samler. Nogenlunde samtidig introducerede Volvo re­vers-emblemer med virksomhedens logo. Et andet sjældent sam­ler­objekt fra midten af tredi­verne er et smukt snapseglas i krystal med Volvo's første logo. Disse re­klamegaver var primært rettet mod for­handlere og impor­tører – det var ikke meningen, de skulle sælges som merchandise til Volvo-kunder.

"Det var bekvemt for en forhandler eller importør at have noget at give en potentiel kunde, hvis situationen indbød til det," forklarer Per-Olof Jonde­lius, som i sine over fyrre år hos Volvo Cars – også efter at have forladt virksomheden – har studeret og opsporet dele af Volvo's historie.

Den tradition for reklamegaver relateret til produktprogrammet, der star­tede i 1930'erne, fortsatte stort set uforandret i 1940'erne, 50'erne og 60'erne, og i visse tilfælde helt op i 1970'erne.

I dag kan det virke be­synderligt, men man­ge af tidligere årti­ers re­kla­me­gaver var cen­tre­ret om ryg­ning. Der var tænd­stik­æsker, ligh­tere, aske­bægre og sågar piber! I 1957 præsenterede Volvo tænd­stikker, som var en sand afspejling af mærket – når man åbnede tændstikæsken for at tage en tændstik, fandt man en tekst på in­dersiden, der priste den be­rømte PV-garantis dyder. I dag, hvor vi har større viden om sund­heds­risi­koen ved rygning, virker den form for reklamegaver upas­sende. Men det var andre tider dengang.

I 1930'erne dukkede også attraktive ting i krystal og kinesisk in­spi­rerede gaveartikler fra anerkendte svenske virksomheder såsom de svenske glasproducenter Kosta og Boda og kinaspecialisten Rör­strand. Den form for reklamegaver findes stadig i dag.

Revers-emblemer er en anden klassisk ting. De fik en moderne ef­terfølger i 1998, da Volvo S80 blev præsenteret, og man udformede en sikker­heds­nål formet som en S80 som et minde fra introduktio­nen. Der har siden været flere af slagsen.

Et andet almindeligt reklameprodukt fra Volvo, var lommekniven. I årenes løb er der produceret mange af slagsen. En meget speciel udgave dukkede op i begyndelsen af 1970'erne. På den ene side var afbildet et diskret Volvo-logo og på den anden de forskellige stadier i lakeringen af en Volvo-bil.

Penne, nøgleringe, termoflasker, ure og kasketter var andre almin­delige reklameprodukter, som stadig findes i dag. Man har også kun­net få plader og cd'er med udvalgt musik af passende "Volvo" karak­ter, de er dog mere sjældne. Reklamegave-kataloget fra 1962 inde­holder en plade med titlen "Swedish Summer Dance". Pris: 6 kr.

Modelbiler af forskellige typer og størrelser har selvfølgelig været nogle af hovedaktørerne på området i årenes løb. Den første duk­kede op i midten af 1940'erne, da legetøjsproducenten Brio pro­ducerede modeller af Volvo PV 444 i størrelsesforhold 1:24. Én ud­gave var i træ, en anden i metal. Og i begyndelsen af 1960'erne blev den allerførste pedalbil fra Volvo intro­duceret – en P1800 i metal.

Tidligere tiders modelbiler kan opdeles i tre kategorier: Særlige pro­dukter som f.eks. Volvo 760 og 780 i  krystal, legetøj og hånd­byg­gede modeller, tænkt som samlerobjekter.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


I løbet af 1970'erne ensrettede man programmet af reklamegaver – nu var der fokus på livsstilsprodukter tilpasset mærket og bilerne. "De livs­stilsorienterede reklamegaver dukkede op samtidig med, at Volvo etab­lerede en særlig afdeling for motorsport, Volvo R-sport. På det tidspunkt præsenterede virksomheden tøjkollektioner," erindrer Claes Rydholm, direktør for Volvo Cars Heritage.

Volvo R-Sport trykte modekataloger, til at fremvise produkterne i. I 1980'erne kom flere tøjkollektioner til med spotlight på de forskellige brugergruppers behov, som f.eks. sejlsportsfolk, golf- og tennisspil­lere og skiløbere. Det var også i 1980'erne et andet område kom til omend kun i en kortere periode – fødevarer. Det var pakker med svenske, marinerede sild af forskellig art ligesom gaveæsker med fin chokolade. Den slags reklamegaver var mest tænkt som julegaver.

USA og Sverige er to Volvo-markeder med deres eget program af rekla­me­produkter. Det svenske marked fremstillede et meget suc­ces­fuldt produkt, som gjorde sit indtog verden over – pedalbilen. Den første var en model af 740. Der skulle sælges mindst 1.000 ek­semplarer for, at økonomien kunne hænge sammen. Det blev en kæm­pesucces. Da de øvrige Volvo-markeder fik øje på pedalbilen, ville de også have den, og i alt blev der solgt over 10.000. Puerto Rico var et af de mere usædvanlige markeder for denne mini-Volvo.

Og historien gentog sig selv i begyndelsen af 1990'erne. Volvo's svenske salgsselskab overtog designet af en Volvo 850 pedalbil. Også den gik sin sejrsgang verden over og nåede, som forgæn­ge­ren, et salgstal på 10.000.

I årenes løb har USA forsøgt sig med nogle ualmindelige taktiske ak­tiviteter. En af dem var "The Stack" – syv Volvo 142 model­biler i pla­stic, stablet ovenpå hinanden for at sætte fokus på den virkelige Volvo-bils sikkerhed.

Da Volvo fejrede 50 års fødselsdag i 1977, blev der udviklet en eks­klusiv isspand til lejligheden. I forbindelse med introduktionen af Vol­vo 850 engagerede man en asiatisk træsnitter til at producere hånd­snittede træmodeller af bilen. Og i 2005 dukkede en sød, lille ''Clive Bengtsson'' dukke op, en tro kopi i ministørrelse af Volvo's crash-test dukke af samme navn.

I starten blev reklameprodukterne håndteret internt hos Volvo, men i løbet af 1990'erne overgik dette arbejde til en ekstern samarbejds­partner.

"Vores strategi er at producere et program af livsstilsprodukter ret­tet mod vores målgrupper over hele verden og med det formål at skabe større opmærksomhed om vores mærke. Vi ønsker produkter, der matcher vores kerneværdier og understreger det, vi står for, til at gøre varemær­ket synligt i hverdagen," forklarer Yvonne Hall To­biasson, chef for Volvo Cars' afdeling for merchandise.  "Nu om stun­der designer vi også specielle kollektioner i forbindelse med introduk­tionen af nye bilmodeller. Den første kollektion af den art præsente­rede vi i 2005, da Volvo C70 blev introduceret".

Det brede program af livsstilsprodukter bliver løbende videreudvikliet i samarbejde med Global Marketing hos Volvo Cars. Designafdelingen er en vigtig rådgiver i processen.

Det der i sin tid begyndte som simple smågaver, har nu udviklet sig til at være et decideret forretningsområde. Produkterne i dag er unik­ke, udvik­lede specielt til Volvo Cars og designede, så de passer til Volvo's kunder. I udviklingsfasen bliver produktprogrammet delt i tre kategorier. Den første kategori er de smågaver, det hele startede med, nemlig penne, kasketter, nøgleringe m.m. Kategori to omfatter tøj, ure, solbriller, model­biler osv. Produkter der bruges i hverdagen, altså livsstilsprodukter. De købes af Volvo's kunder via forhandlerne eller direkte fra en webshop.

"Den tredje kategori er eksklusive produkter med et unikt design eller funktion. Formålet med disse produkter er ikke bare at under­støtte Volvo-mærkets image, men at forstærke det. På den måde kan vi nå ud til nye målgrupper," forklarer Per Hellberg, vicedirektør hos Brandon, der er den virksomhed, der i dag står for Volvo's reklame­gaver. I begyndelsen af 2009 blev Brandon overtaget af sportsgi­ganten Puma.

"Denne overtagelse giver os et enormt potentiale og betyder, at vi kan drage fordel af Puma's kompentence og netværk inden for ud­vik­ling og produktion af sports- og livsstilsprodukter," slutter Hell­berg.