Fra tændstikmapper og emblemer til specialdesignet tøj og livsstilsprodukter. Udviklingen fra Volvo Cars' første, simple reklamegaver til vore dages gennem-tænkte merchandise program fortæller en spændende historie. I dag er tidligere tiders eksklusive reklamegaver igen i vælten – nu som samlerobjekter.
Klassiske reklamegaver fra bilproducenter skifter ejer via internetsider og salgsmesser verden over – nogle gange til astronomiske priser.
For Volvo Cars begyndte det i 1930'erne, hvor de tidligst kendte reklamegaver dukkede op. En tændstikmappe fra 1935 med et billede i guldtryk af en Volvo PV 36, også kendt som Carioca, er i dag en sjældenhed for en samler. Nogenlunde samtidig introducerede Volvo revers-emblemer med virksomhedens logo. Et andet sjældent samlerobjekt fra midten af trediverne er et smukt snapseglas i krystal med Volvo's første logo. Disse reklamegaver var primært rettet mod forhandlere og importører – det var ikke meningen, de skulle sælges som merchandise til Volvo-kunder.
"Det var bekvemt for en forhandler eller importør at have noget at give en potentiel kunde, hvis situationen indbød til det," forklarer Per-Olof Jondelius, som i sine over fyrre år hos Volvo Cars – også efter at have forladt virksomheden – har studeret og opsporet dele af Volvo's historie.
Den tradition for reklamegaver relateret til produktprogrammet, der startede i 1930'erne, fortsatte stort set uforandret i 1940'erne, 50'erne og 60'erne, og i visse tilfælde helt op i 1970'erne.
I dag kan det virke besynderligt, men mange af tidligere årtiers reklamegaver var centreret om rygning. Der var tændstikæsker, lightere, askebægre og sågar piber! I 1957 præsenterede Volvo tændstikker, som var en sand afspejling af mærket – når man åbnede tændstikæsken for at tage en tændstik, fandt man en tekst på indersiden, der priste den berømte PV-garantis dyder. I dag, hvor vi har større viden om sundhedsrisikoen ved rygning, virker den form for reklamegaver upassende. Men det var andre tider dengang.
I 1930'erne dukkede også attraktive ting i krystal og kinesisk inspirerede gaveartikler fra anerkendte svenske virksomheder såsom de svenske glasproducenter Kosta og Boda og kinaspecialisten Rörstrand. Den form for reklamegaver findes stadig i dag.
Revers-emblemer er en anden klassisk ting. De fik en moderne efterfølger i 1998, da Volvo S80 blev præsenteret, og man udformede en sikkerhedsnål formet som en S80 som et minde fra introduktionen. Der har siden været flere af slagsen.
Et andet almindeligt reklameprodukt fra Volvo, var lommekniven. I årenes løb er der produceret mange af slagsen. En meget speciel udgave dukkede op i begyndelsen af 1970'erne. På den ene side var afbildet et diskret Volvo-logo og på den anden de forskellige stadier i lakeringen af en Volvo-bil.
Penne, nøgleringe, termoflasker, ure og kasketter var andre almindelige reklameprodukter, som stadig findes i dag. Man har også kunnet få plader og cd'er med udvalgt musik af passende "Volvo" karakter, de er dog mere sjældne. Reklamegave-kataloget fra 1962 indeholder en plade med titlen "Swedish Summer Dance". Pris: 6 kr.
Modelbiler af forskellige typer og størrelser har selvfølgelig været nogle af hovedaktørerne på området i årenes løb. Den første dukkede op i midten af 1940'erne, da legetøjsproducenten Brio producerede modeller af Volvo PV 444 i størrelsesforhold 1:24. Én udgave var i træ, en anden i metal. Og i begyndelsen af 1960'erne blev den allerførste pedalbil fra Volvo introduceret – en P1800 i metal.
Tidligere tiders modelbiler kan opdeles i tre kategorier: Særlige produkter som f.eks. Volvo 760 og 780 i krystal, legetøj og håndbyggede modeller, tænkt som samlerobjekter.
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
I løbet af 1970'erne ensrettede man programmet af reklamegaver – nu var der fokus på livsstilsprodukter tilpasset mærket og bilerne. "De livsstilsorienterede reklamegaver dukkede op samtidig med, at Volvo etablerede en særlig afdeling for motorsport, Volvo R-sport. På det tidspunkt præsenterede virksomheden tøjkollektioner," erindrer Claes Rydholm, direktør for Volvo Cars Heritage.
Volvo R-Sport trykte modekataloger, til at fremvise produkterne i. I 1980'erne kom flere tøjkollektioner til med spotlight på de forskellige brugergruppers behov, som f.eks. sejlsportsfolk, golf- og tennisspillere og skiløbere. Det var også i 1980'erne et andet område kom til omend kun i en kortere periode – fødevarer. Det var pakker med svenske, marinerede sild af forskellig art ligesom gaveæsker med fin chokolade. Den slags reklamegaver var mest tænkt som julegaver.
USA og Sverige er to Volvo-markeder med deres eget program af reklameprodukter. Det svenske marked fremstillede et meget succesfuldt produkt, som gjorde sit indtog verden over – pedalbilen. Den første var en model af 740. Der skulle sælges mindst 1.000 eksemplarer for, at økonomien kunne hænge sammen. Det blev en kæmpesucces. Da de øvrige Volvo-markeder fik øje på pedalbilen, ville de også have den, og i alt blev der solgt over 10.000. Puerto Rico var et af de mere usædvanlige markeder for denne mini-Volvo.
Og historien gentog sig selv i begyndelsen af 1990'erne. Volvo's svenske salgsselskab overtog designet af en Volvo 850 pedalbil. Også den gik sin sejrsgang verden over og nåede, som forgængeren, et salgstal på 10.000.
I årenes løb har USA forsøgt sig med nogle ualmindelige taktiske aktiviteter. En af dem var "The Stack" – syv Volvo 142 modelbiler i plastic, stablet ovenpå hinanden for at sætte fokus på den virkelige Volvo-bils sikkerhed.
Da Volvo fejrede 50 års fødselsdag i 1977, blev der udviklet en eksklusiv isspand til lejligheden. I forbindelse med introduktionen af Volvo 850 engagerede man en asiatisk træsnitter til at producere håndsnittede træmodeller af bilen. Og i 2005 dukkede en sød, lille ''Clive Bengtsson'' dukke op, en tro kopi i ministørrelse af Volvo's crash-test dukke af samme navn.
I starten blev reklameprodukterne håndteret internt hos Volvo, men i løbet af 1990'erne overgik dette arbejde til en ekstern samarbejdspartner.
"Vores strategi er at producere et program af livsstilsprodukter rettet mod vores målgrupper over hele verden og med det formål at skabe større opmærksomhed om vores mærke. Vi ønsker produkter, der matcher vores kerneværdier og understreger det, vi står for, til at gøre varemærket synligt i hverdagen," forklarer Yvonne Hall Tobiasson, chef for Volvo Cars' afdeling for merchandise. "Nu om stunder designer vi også specielle kollektioner i forbindelse med introduktionen af nye bilmodeller. Den første kollektion af den art præsenterede vi i 2005, da Volvo C70 blev introduceret".
Det brede program af livsstilsprodukter bliver løbende videreudvikliet i samarbejde med Global Marketing hos Volvo Cars. Designafdelingen er en vigtig rådgiver i processen.
Det der i sin tid begyndte som simple smågaver, har nu udviklet sig til at være et decideret forretningsområde. Produkterne i dag er unikke, udviklede specielt til Volvo Cars og designede, så de passer til Volvo's kunder. I udviklingsfasen bliver produktprogrammet delt i tre kategorier. Den første kategori er de smågaver, det hele startede med, nemlig penne, kasketter, nøgleringe m.m. Kategori to omfatter tøj, ure, solbriller, modelbiler osv. Produkter der bruges i hverdagen, altså livsstilsprodukter. De købes af Volvo's kunder via forhandlerne eller direkte fra en webshop.
"Den tredje kategori er eksklusive produkter med et unikt design eller funktion. Formålet med disse produkter er ikke bare at understøtte Volvo-mærkets image, men at forstærke det. På den måde kan vi nå ud til nye målgrupper," forklarer Per Hellberg, vicedirektør hos Brandon, der er den virksomhed, der i dag står for Volvo's reklamegaver. I begyndelsen af 2009 blev Brandon overtaget af sportsgiganten Puma.
"Denne overtagelse giver os et enormt potentiale og betyder, at vi kan drage fordel af Puma's kompentence og netværk inden for udvikling og produktion af sports- og livsstilsprodukter," slutter Hellberg.