Februar var en særdeles god måned for den samlede Renault koncern. Med i alt 196.692 solgte biler på verdensplan steg salget med 14,8 procent i forhold til februar året før.
Det store antal nye modeller, samt Dacias stærke fremmarch, er et par af det mest betydningsfulde årsager til, at Renault oplever stærk fremgang. Salgstallene for februar er netop blevet offentliggjort, og det viser en koncern i vækst. Samlet steg salget i Renault koncernen med 14,8 procent på verdensplan.
Det mærke i koncernen, der står for den procentvise største vækst, er Dacia, der oplevede en salgsfremgang på hele 57,1 procent i februar, mens Renault på verdensplan steg 13 procent. Kun Renault Samsung Motors, der udelukkende opererer på det asiatiske marked, har haft det svært, med et fald på godt 20 procent.
Tyskerne fører anI Europa er tendenserne klare. Mens markedet som helhed steg 7,5 procent, steg Renault 8,2 procent, og solgte i alt 128,081 biler. På det europæiske marked er det især det tyske, der for alvor rykker rent. Her steg salget med hele 44,8 procent i forhold til samme måned i 2007, men også Østrig har oplevet en fremgang, der kan mærkes. En stigning på hele 37,2 procent er værd at bide mærke i. Men også Belgien, Spanien, Schweiz og Holland oplevede imponerende fremgange på mellem 7 og 15 procent.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Baggrunden for de flotte resultater er først og fremmet det store antal nye modeller, som blev lanceret på flere europæiske markeder i januar måned. Herunder Laguna, Clio Sport Tourer, Grand Modus og den nye Kangoo, der alle blev lanceret i slutningen af januar i Frankrig, Italien, Belgien, Tyskland og Østrig.
Også den nye Twingo, der har været til salg fra før årsskiftet i en lang række lande, bidrager til de imponerende salgstal. Alene i februar blev den solgt 11.500 eksemplarer, mens Laguna blev solgt i knap 10.000 eksemplarer i februar. Men også Clio Stationcar, Kangoo og Grand Modus bidrager med henholdsvis 3030, 2760 og 5880 styks til Renault festen.
Brasilien topperUden for Europa steg Renault salget samlet 29,4 procent. I Sydamerika steg salget med 16,2 procent, med Brasilien som det absolutte topland, når det drejer sig om vækst. Her steg salget 74,1 procent, efterfulgt af Argentina, der med en vækst på 45,8 procent var en stærk nummer to. I begge lande er det især Dacia, der er med til at sikre væksten. I februar blev der således solgt ikke færre end 3000 Dacia Logan, mens det seneste skud på stammen fra Dacia, modellen Sandero, der introduceres på det danske marked i september, imponerede med et salg på 2300 styks, og dermed lover godt for bilens fremtid.
I Østeuropa steg salget 26,9 procent, med det russiske marked som absolute topscorer. Her var stigningen på ikke færre end 53,8 procent. I Nordafrika er det især bemærkselsesværdigt, at markedet i Algeriet steg med 42,2 procent, mens Marokko og Tyrkiet udviste en vækst på mellem 16 og 19 procent.