Konceptbilen Citroën C-Cactus … Koncentrat af en økologisk og spændende bil....
C-Cactus er en banebrydende konceptbil, som havde premiere på efterårets store biludstilling i Frankfurt i september. Konceptbilen er et udtryk for en ny måde at lave bil på, en bil der rummer alt væsentligt og tager udfordringen op om at fremstille en økologisk bil med et spændende og forfriskende design, og som er udstyret med en hybrid HDi drivlinje, og dét til en pris, der svarer til indstigningsmodellen i C4-serien.
For at løfte denne vanskelige opgave går Citroën nye veje med hensyn til udvikling af bilen og vælger at udelade visse former for udstyr, som ikke er afgørende for komforten ombord, til fordel for teknologi, design og økologisk udstyr af værdi for brugerne.
. en bil med alt det væsentlige, som er økonomisk og miljørigtig
C-Cactus er konstrueret med en stor andel af genanvendte og genanvendelige materialer, og som navnet antyder, er den ikke tørstig. Takket være dens HDi hybrid motor og en vægt, der er begrænset til 1180 kg, er brændstofforbruget blot 2,9 liter pr. 100 km og CO2 udledningen 78 g pr. km.
C-Cactus koster ikke mere end en traditionel familiebil i mellemstørrelsen takket være valg af materialer og bevidst forenkling i udviklingen af bilen, som betyder et mindre antal dele. Som eksempel kan nævnes, at kabinen er opbygget af lidt over 200 dele, hvilket er to gange mindre end en traditionel bil i tilsvarende størrelse.
. en spændende og moderne bil
C-Cactus har alt det væsentlige. Længden er 4,2 meter og bredden 1,8 meter. Det er det en rummelig bil, som byder på en lang række nyttigt udstyr såsom klimaanlæg, stort lydanlæg, glastag, hastighedsbegrænser og fartpilot.
Takket være nytænkningen i udviklingen af C-Cactus er det muligt at begrænse produktionsprisen og at udstyre den med en hybriddiesel drivlinje, uden at prisen er højere end for indstignings-modellen i C4-serien.
Nye veje i udviklingen
Nye veje for design og nye tekniske løsninger har medført en kraftig reduktion i antallet af dele til konstruktionen af bilen. Det betyder, at ingeniørerne har i hidtil uset grad forenklet visse mekaniske systemer og dele, samlet flere funktioner, der normalt forudsatte flere dele, i én del og udeladt alle de dele, som ikke er afgørende for bilens funktion, for komforten eller sikkerheden ombord.
Instrumentbordet er således væk, og de funktioner, som det normalt rummer, er samlet på midterkonsollen og i det faste nav i rattet. Et andet eksempel på forenkling er, at den del, der bruges som kofanger foran med lygter og logo, er den samme, som den der bruges til den nederste del af bagklappen.
Fronten er også forenklet til en fast motorhjelm, der også udgør forskærmene og en klap, der giver adgang til den løbende vedligeholdelse, såsom påfyldning af olie, sprinklervæske m.m.
Miljørigtige præstationer
Med hensyn til miljørigtige løsninger har Citroën som mål at udvikle teknologi og biler, som kan sælges i stort tal og dermed få reel betydning i det store miljøregnskab.
Bilens HDi hybrid drivlinje kombinerer en HDi dieselmotor på 70 hk, der er udstyret med partikelfilter, med en elmotor, som leverer yderligere 30 hk. Det giver et brændstofforbrug på blot 2,9 liter pr. 100 km og en udledning af CO2 på 78 g pr. km ved blandet kørsel. Ved bykørsel kan man vælge at køre på el i ZEV (Zero Emission Vehicle), det vil sige uden udledning af CO2 og uden støj.
De løsninger, man har valgt i udviklingen af bilen, bidrager også til at begrænse udledningen af CO2, da det lavere antal dele gør, at C-Cactus med en vægt på 1180 kg vejer 15 % mindre end en C4 HDi hybrid. Det lavere antal dele i bilen betyder mindre forbrug af råstoffer, og en stor del af de materialer, man har anvendt, er genanvendte eller genanvendelige. Det gælder for eksempel dækkene, og stålet i dørene er i ulakeret stål, dvs. uden hverken maling eller lak, men rustbeskyttet.
Tophastigheden i C-Cactus er bevidst begrænset til 150 km/t. Det er vigtigt af hensyn til miljøet og viser også, at Citroën har villet fremstille en bil, der tager hensyn til sine omgivelser, og som skal være et bud på en anderledes tilgang til det at køre bil, hvor bilisten bevæger sig i et harmonisk samspil med sine omgivelser.
Fascinerende og moderne
C-Cactus er udtryk for et nyt syn på det at have bil:
. en ny afbalancering af prioriteter og en udvikling af bilen, hvor det væsentlige ikke indebærer afsavn
. en formgivning, hvor økologi og økonomi ikke er lig med banale løsninger, men tværtimod indebærer nye udtryk og ny køreglæde
Forenkling med et moderne og forfriskende design
Forenkling har resulteret i nye løsninger også rent designmæssigt.
Fronten er markant med de på en gang runde og kantede lygter, som fremhæves af to cylinder-formede luftindtag i kofangeren oven over kølergrillen. Den hvælvede motorhjelm med to luftindtag er med til at give bilen et dynamisk udtryk.
De runde linjer går igen på siderne af bilen, hvor det dynamiske fremhæves af taget, der rækker fremad, de asymmetriske døre og det ulakerede stål, som giver bilen et lidt råt udseende.
Det samme gør den høje karrosserilinje og 21 tommer fælge. Citroën har arbejdet tæt sammen med Michelin om udviklingen af lavprofil dæk med stor diameter, men begrænset bredde. Brændstofforbruget begrænses i kraft af den mindre kontaktflade med underlaget, og det samme gør produktionsprisen for dækkene.
Bagenden på bilen byder på en tilsvarende blanding af runde former og spændte linjer, som fremhæver det dynamiske og indbydende i bilen. Baglygternes form minder om forlygternes og er finurlige derved, at indmaden er delt, så føreren kan se igennem lygterne. Det giver bedre udsyn f.eks. under parkeringsmanøvrer.
Færre elementer .. mere design
Kabinen i C-Cactus er også original og innovativ i kraft af de særlige udskæringer, valget af materialer, dekorationer og farver, som giver et på én gang minimalistisk og let design.
Praktisk og behagelig kabine
C-Cactus rummer meget komfortudstyr og høj fleksibilitet, uden at det er gået ud over produktions-prisen.
Tændingsnøglen i C-Cactus er en MP3 afspiller med touch screen, som placeres i det faste nav i rattet, hvor bilen genkender den, og motoren kan startes. En anden touch screen på midterkonsollen er til navigationssystemet og fungerer også som computer. Samtidig er denne løsning økonomisk, fordi den samler flere funktioner i een del.
Kabinen er rummelig takket være de udvendige mål på C-Cactus (4,2 meter i længden og 1,8 meter i bredden), som også giver et fornuftigt og fleksibelt bagagerum på mellem 500 og 1100 liter.
Bagsædet er monteret på en skinne og kan skydes helt frem til ryglænene på forstolene. Gulvet er monteret, så det skydes frem sammen med bagsædet, hvilket giver ekstra dybde i bagagerummet.
Endelig er C-Cactus udstyret med et glastag, som giver masser af lys og fremhæver indtrykket af en moderne og rummelig kabine.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.