KIA Motors Corporation afslørede tre spændende biler, da Salon de l’Automobiles startede for 77. gang forleden i Geneve. Geneve Motor Show er en af Europas største biludstillinger, så dette forum danner en passende ramme for verdenspremieren på den helt nye KIA ex_ceed cabriolet konceptbil, afsættet for den produktionsklare, stilfulde KIA cee’d Sporty Wagon og den første præsentation af den banebrydende KIA Rio Hybrid i Europa.
- Verdenspremiere på den helt nye KIA ex_cee’d cabriolet konceptbil
- Præsentation af den produktionsklare KIA cee’d Sporty Wagon med udvidet bagklap
- KIA Rio Hybrid, der kører på benzin og el vises for første gang i Europa
KIA ex_cee’d cabriolet konceptbilex_cee’d cabriolet er designet af KIA’s nye designchef, Peter Schreyer, og den viser med al tydelighed, at KIA under hans ledelse er i stand til at fremstille en iøjnefaldende cabriolet. ex_cee’d er fremstillet på basis af den nye 3-dørs cee’d Sporty Hatch (planlagt til produktion i Slovakiet fra december). Akselafstanden på 2.650 mm er den samme, men til gengæld har ex_cee’d mange nye udvendige karrosseridele og en elektrisk kaleche i stofmateriale.
Ved at anvende et stoftag til ex_cee’d går KIA med fuldt overlæg sin egen vej i retning af retrostil i stedet for at følge trenden, hvor cabriolet’er udstyres med et stålfoldetag. Peter Schreyer og hans team har lagt særlig vægt på at designe en klassisk cabriolet med et traditionelt stoftag: “Jeg er overbevist om, at stoftaget vil få en renæssance, og for mig er stoftaget et afgørende element til at opnå den ægte køreglæde i en cabriolet”.
Med de 19” letmetalfælge, lakering i meringue white og chokoladefarvet stoftag har ex_cee’d fra start indtaget en form, der vil skille den ud fra mængden af cabriolet’er.
KIA cee’d Sporty WagonKIA cee’d Sporty Wagon har en usædvanligt lang akselafstand, og bilen vil ligge i toppen af segmentet, hvad angår passager- og bagageplads. Desuden har bilen en unik, udvidet bagklap, der giver optimale adgangsforhold til bagagerummet. For at give endnu mere plads til bagage og en endnu større anvendelighed er længden på Sporty Wagon øget med 235 mm, og hele den ekstra længde ligger bag ved bagakslen. Desuden er højden øget med 10 mm. Bagagerumskapaciteten er nu på hele 534 liter, når bagagerummet er læsset op til underkanten af bagruden, hvilket er næsten 200 liter mere end i cee’d hatchback
“Den nye KIA cee’d Sporty Wagon har alle fordelene fra cee’d hatchback, og desuden er den ekstra praktisk og alsidig for kunderne med et flot design og ægte sportslig køreglæde”, siger Jean-Charles Lievens, Senior Vice President hos KIA Motors Europe. “Med kørekomfort, køreegenskaber og ydelser helt på højde med hatchback’en skal Sporty Wagon nok vække begejstring hos KIA’s kunder, og den vil kunne tiltrække europæiske kunder, der endnu ikke har overvejet at købe en KIA.”
Læs mere under reklamen
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.
Når bilen kommer til salg i Europa til september, vil cee’d Sporty Wagon kunne tilbyde et meget konkurrencedygtigt udstyrsniveau og et topniveau af aktiv og passiv sikkerhed. Kunderne vil kunne vælge mellem tre udstyrsniveauer og fem motorer, der lever op til Euro 4-normen og yder mellem 90 og 143 hk. Bilerne kan desuden leveres med enten manuel eller automatisk gearkasse og en lang række ekstraudstyr.
Som de andre biler i cee’d modelrækken er cee’d Sporty Wagon af meget høj kvalitet, og dette understreges af den enestående KIA cee’d garanti på 7 år/150.000 km, som oven i købet kan overføres til efterfølgende ejere af bilen.
cee’d modelrækken og KIA’s image som mærke vil yderligere få et løft gennem koncernens samarbejde med en af de vigtigste fodboldorganisationer i verden, UEFA. Som noget af det vigtigste vil KIA som UEFA EUROTOP-partner blive officiel leverandør af biler og storsponsor for Europamesterskabet i fodbold, EURO 2008. KIA stiller en flåde af biler til rådighed for UEFA, heriblandt cee’d modeller.
KIA Rio Hybrid
For at markere den massive udvidelse af Koreas udvikling af hybridbiler viser KIA en specialudgave af KIA Rio i Geneve. Med europapremieren på KIA Rio Hybrid fejrer vi, at KIA Motors sammen med Hyundai skal levere yderligere 3.390 hybridbiler til det koranske miljøministerium over de næste to år. Dette sker som et led i landets igangværende real world-program test, der har til formål at fremme miljøvenlige biler.
KIA Rio Hybrid sedan (i mange lande også kendt under navnet KIA Pride) har KIA R&D konstrueret til at deltage i disse real-world testaktiviteter. Bilen har en unik drivlinje med en 1,4-liters benzinmotor med 90 hk, der arbejder sammen med en 12 kW, 95 Nm AC-synkroniseret elmotor med højt drejningsmoment og en CVT-gearkasse.
Elmotoren er placeret mellem svinghjulet og gearkassen, og den understøtter benzinmotoren ved start, acceleration og kørsel op ad bakke. Elmotoren afbrydes ved kørsel med ensartet hastighed, og ved deceleration skaber den regenererende opbremsning, så den genoplades.
Rio Hybrid er den første KIA med CVT-gearkasse (continuously variable transmission), og bilen er desuden udstyret med computerstyret stop-/startovervågning, der standser både benzin- og elmotor, når bilen holder stille i mere end 5 sek.
Ved at anvende særlige letvægtskomponenter er vægten på Rio Hybrid reduceret med 220 kg. Den accelererer fra 0-100 km/h på 12,2 sek., og den har en tophastighed på 180 km/h.
Brændstofforbruget holdes nede på 18,9 km/l. Luftforureningen er reduceret med 37 %, og brændstofeffektiviteten er øget med 44 %.