Githa Jonas og Ole Stahl Nielsen fra Kalundborg har egen vindmølle i baghaven og har kunnet køre på ægte grøn strøm i deres Opel Ampera.
Normalt er det en blanding af energi fra kul, kraftvarme, vind, vand, naturgas og atomkraft, der forsyner os med elektricitet, men hos familien Stahl Nielsen er det ægte grøn strøm, der kommer ud af stikkontakten. Familien har nemlig egen vindmølle og i de tre måneder, de har haft en Opel Ampera stillet til rådighed, er energien til at oplade bilens batteri udelukkende kommet fra vindmøllen. Familien fik mulighed for at køre Opel Ampera, da de vandt en konkurrence udskrevet af elbiloperatøren CLEVER som en del af ”Test-en-elbil” projektet, der er støttet af Trafikstyrelsen og Energistyrelsen. Deres normale elforbrug i husholdningen ligger på 5000 kWh årligt, men vindmøllen producerer cirka 10.000 kWh årligt, så der er rigelig overskudsstrøm til at holde batteriet i Ampera fuldt opladet.
”I de tre måneder vi kørte Ampera, kom al strømmen til bilen fra vindmøllen”, siger Ole Stahl Nielsen, der er ingeniør hos NNE Pharmaplan i Kalundborg.
Familien har tidligere kørt elbil som en del af ”Test-en-elbil”, men det er første gang, de har prøvet en plug-in-hybrid, hvor bilens batteri og elmotor suppleres af en benzinmotor, der automatisk starter med at lave strøm, når batteriet har nået sit minimums ladeniveau.
Rækkevidden for deres Opel Ampera har ligget omkring 35-40 kilometer på de koldeste dage og 60 kilometer på de varmeste dage gennem de tre måneders testperiode.
”Det er imponerende, som el-motor og benzinmotor fungerer sammen, siger Ole Stahl Nielsen, der ofte har brugt bilens ”Hold” funktion, hvor strømmen fra batteriet kan gemmes til bykørsel. Imens er det benzinmotoren, der laver strøm til bilens elmotor.
”Det er smart, at man kan gemme strømmen i batteriet, når man for eksempel skal fra Kalundborg til København. Vi starter med fuldt opladet batteri fra Kalundborg og vælger ”Hold” med det samme. De første kilometer på landevej og motorvej afvikles med strøm fra benzinmotoren, og når vi nærmer os København, slår jeg over på batteristrøm, så batteriet leverer energien, og benzinmotoren slukker helt. Den mulighed betyder, at man helt undgår enhver forurening fra bilen i bymiljøet,” siger Ole Stahl Nielsen.
I løbet af de tre måneder kørte familien samlet knap 5000 kilometer i bilen og brugte 169 liter benzin. Det svarer til 30 km/l som et gennemsnit.