Den frække sportscoupé Scirocco fra Volkswagen bliver nu endnu mere fristende. Priserne sænkes, modelprogrammet slankes og masser af ekstraudstyr bliver standard.
Scirocco taler for sig selv. Den har et frækt og unikt design, så den vækker opmærksomhed, hvor den kommer frem. Men designet er ikke til for at forblænde, for Scirocco har meget mere at byde på. Samtidig med at den har sportslige køreegenskaber og stærke og moderne motorer, er den praktisk i kraft af sit rummelige bagagerum, i stand til at køre langt på literen og komfortabel på selv lange ture. Og nu tilpasser Volkswagen modelprogrammet, så den frække sportscoupé bliver endnu mere fristende. Fremover er der to motorer, lavere priser og langt mere standardudstyr på programmet.
De to hidtil mest populære motorer udgør fremover rygraden i Scirocco-modelprogrammet. På benzinfronten er det 1,4 TSI med 160 hk, på dieselsiden er det 2,0 TDI BlueMotion Technology med 140 hk. Uanset om man vil opleve Scirocco-dynamikken med benzin eller diesel i tanken, kan man mod merpris kombinere motoren med den hurtigt skiftende dobbeltkoblingsgearkasse DSG til 1,4 TSI med syv trin, til 2,0 TDI BMT med seks trin.
Den højtydende 1,4 TSI med både turbolader og kompressor leverer et maksimalt moment på 240 Nm i et bredt spænd mellem 1.500-4.500 o/min, og med den basfulde lyd fra udstødningssystemet er der ingen grund til at lade være med at køre den ud i gearene. 0-100 km/t er overstået på 8 sekunder rent, og topfarten er 218 km/t. Med seks-trins manuel gearkasse har Scirocco 1,4 TSI et gennemsnitsforbrug på 15,2 km/l (154 gram CO2/km), mens forbruget med DSG7-gearkassen er endnu bedre, nemlig 15,9 km/l (147 gram CO2/km).
Med 2-liters TDI-motoren under hjelmen er Scirocco en dynamisk og nøjsom sportscoupé det maksimale moment er på hele 320 Nm, forbruget med seks-trins manuel gearkasse er imponerende 22,2 km/l (118 gram CO2/km), bl.a. takket være BlueMotion Technology-elementer som start-stop-teknik og genanvendelse af bremseenergi. Vælger man DSG6-gearkassen, er gennemsnitsforbruget 20,4 km/l (129 gram CO2/km).
Med det kraftigt udvidede standardudstyr bliver Scirocco endnu frækkere at se på, både ude og inde. Bi-xenon-forlygter med kurvelys, som tidligere stod til 27.498 kr. i prislisten, er nu standard, og det samme gælder 18 letmetalfælge (design Interlagos, Lakeville eller Daytona). Derudover er tågeforlygter, tonede bageste ruder, automatisk klimaanlæg med to zoner, parkeringssensor bag, pedaler i alu-optik, sort taghimmel og indtræk i Alcantara/stof nu standard.
Scirocco fås naturligvis med både hvide og gule plader. De opdaterede priser:
- Scirocco 1,4 TSI 160 hk fra 376.393 kr. (gule plader fra 246.799 kr. inkl. moms)
- Scirocco 1,4 TSI 160 hk DSG7 fra 402.996 kr. (gule plader fra 261.216 kr. inkl. moms)
- Scirocco 2,0 TDI BMT fra 396.193 kr. (gule plader fra 247.974 kr. inkl. moms)
- Scirocco 2,0 TDI BMT DSG6 fra 429.195 kr. (gule plader fra 268.212 kr. inkl. moms)Scirocco fås naturligvis med både hvide og gule plader.