Volkswagens micro-bil up! er kørt fra den økonomiske krise og lige ind i danskernes hjerter.
I dag leverede Volkswagen up! nr. 10.000 på blot 9 måneder. Dermed er up! ikke bare dette års mest solgte bil, men samtidig den enkelte bilmodel, danskerne har købt flest af på et enkelt år nogensinde[1].
At up! er blevet så stor en succes midt i en økonomisk krisetid, kommer også som en overraskelse for Volkswagen selv: "Vi havde naturligvis håbet på, at up! ville blive en succes, og at vi ville levere 5.500 stk. det første år. At der har været 10.000 danskere, der har ønsket sig en up! er vi selvfølgelig både stolte af og glade for", udtaler Volkswagens danske direktør Ulrik Schönemann, og tilføjer "Vi er utroligt glade for stadig at have ordrebogen fuld, og ny ordrer kommer til hver dag. Bagsiden har været ventetid, men den har vi efterhånden fået reduceret med langt mere produktionskapacitet, og ventetiden vil snart være på normal-niveau".
At up! er kørt rent ind i danskernes hjerter, som den nye folkevogn, er der en række forklaringer på. Dels er det første gang, at Volkswagen tilbyder en bil til under 100.000 kr. og samtidig af en standard, hvor man ikke skal nøjes, blot fordi bilen er i et lavt prissegment. up! er veludstyret fra start og har et normforbrug på over 20 km/l. Dermed er up! første micro-bil, der kan betegnes som tilvalgt minimalisme og ikke fravalg af luksus, til trods for den lave startpris på 90.000 kr. Det tiltaler de danske forbrugere i en økonomisk krisetid hvor såvel detailsalget og forbrugertilliden er i bund. Ifølge cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm er der flere gode grunde til, at bilsalget slår rekord i en tid, hvor danskerne ellers er i udpræget spare-humør: "Først og fremmest har biler en begrænset levetid og skal udskiftes før eller siden, og det lægger en bund under markedet," siger Jens Nyholm og fortsætter: "Og så er markedet herhjemme efterhånden blevet oversvømmet med minibiler, der koster under 100.000 kr. og kører langt over 20 kilometer på en liter brændstof. Og hvis der er noget, der kan vække den danske forbruger lige nu, så er det udsigten til at spare penge."
At foreløbigt 10.000 danskere har valgt at investere i en up! peger på, at danskerne har en udpræget tillid til mærket Volkswagen. "Vi er rigtig glade for den tillidserklæring, som danskerne har vist os med deres valg af up! Og det er selvfølgelig en tillid, som vi og vores mange dygtige forhandlere vil gøre alt for at bevare. I særdeleshed overfor de mange nye kunder vi har fået med introduktionen af up!", udtaler Ulrik Drejsig, Volkswagens danske marketingchef.
up!-kunde nr. 10.000, ægteparret Jane og Johnny Hansen, fik leveret deres up! hos Volkswagen Amager og Volkswagen inviterede i den glade anledning de glade ejere på et weekendophold i Autostadt, der ligger ved Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg.