Stærk præstation af de nye SEAT modeller. Den nye Leon og den nye Toledo opnår begge høje karakterer i kategorierne beskyttelse af voksne i bilen og beskyttelse af børn i bilen. Euro NCAP Advanced-pris for SEAT Lane Assist og Multi Collision Brake systemer i Leon. ESP og et stort antal airbags som standard styrker SEATs engagement i aktiv og passiv sikkerhed.
Den nye SEAT Leon og den nye SEAT Toledo har begge opnået 5 stjerner i den seneste resultatliste, der i dag blev offentliggjort af The Euro New Car Assessment Programme (NCAP), som er bilbranchens uafhængige kollisionstestorganisation.
Både den nye Leon og den nye Toledo opnåede 94 % for beskyttelse af voksne personer i bilen, og begge modeller scorede maksimumpoint i den krævende sidekollisionstest mod en bjælke, hvor begge biler ydede god beskyttelse af alle områder af passagerernes kroppe.
Hvad angår beskyttelse af børn i bilen, scorede Leon i alt 92 % — hvilket var denne testrundes højeste score i denne kategori — inklusive maksimumpoint på baggrund af de oplysninger, der blev registreret ved hjælp af børne-dummies i den dynamiske test. NCAP lagde vægt på, at frontairbaggen til forsædepassageren kan frakobles, så et bagudvendt børnesæde kan bruges på det forreste passagersæde, og at status for airbaggen tydeligt kan ses af føreren.
Hvad angår beskyttelse af fodgængere, scorede stødfangeren på Leon maksimumpoint for beskyttelse af fodgængernes ben, og NCAP vurderede motorhjelmen til at give god beskyttelse i det fleste af de områder, hvor en fodgængers hoved sandsynligvis ville ramme den.
I den dynamiske test scorede Toledo maksimumpoint for beskyttelse på baggrund af de oplysninger, der blev registreret ved hjælp af en dummy, der forestillede et barn på 3 år. Som det var tilfældet med Leon, scorede Toledo også maksimumpoint for stødfangerens beskyttelse af fodgængeres ben.
I kategorien for assistentsystemer anerkendte NCAP, at elektronisk stabilitetskontrol er standard i alle versioner af Leon og Toledo.
Desuden er innovationerne SEAT Lane Assist og Multi Collision Brake blevet anerkendt af Euro NCAP Advanced, der belønner teknologier, der bidrager markant til sikkerheden for kunderne og samfundet.
SEAT Lane Assist er en innovation, som hjælper føreren med at blive i den ønskede vognbane ved hastigheder over 65 km/h. Et kamera i forruden tæt ved bakspejlet registrerer vognbanelinjerne foran bilen, og via bilens servostyringssystem griber systemet ind med et korrigerende styreindgreb, hvis det registrerer, at bilen utilsigtet er på vej til at forlade vognbanen.
SEATs Multi Collision Brake er et system, som aktiverer bremserne for at undgå en mulig kollision eller alternativt reducere følgerne af en kollision, hvis den ikke kan undgås. Hvis airbaggen udløses som følge af en kollision, bremser det elektroniske stabilitetsprogram bilen og tænder både havariblinket og bremselysene.
I forbindelse med de resultater, som den nye Leon og den nye Toledo har opnået i Euro NCAP-testen, udtalte Dr Matthias Rabe, som er Vice President of Research and Developmet hos SEAT følgende: "Hos SEAT er vi engageret i at yde det højeste niveau af aktiv og passiv sikkerhed i alle vores biler, så vi kan leve op til vores kunders højeste forventninger. Derfor er vi meget tilfredse med, at de stærke præstationer, som den nye Leon og den nye Toledo har vist i den krævende Euro NCAP-kollisionstest, afspejler dette engagement. Vi er især glade for, at man i kategorien Euro NCAP Advanced anerkender SEAT Multi Collision Brake og SEAT Lane Assist-systemerne i den nye Leon"