Lamborghini viser den nye Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster: den mest potente serieproducerede Lamborghini til dato, der sætter helt ny standard for segmentet af åbne luksus-super-sportsvogne.
I slipstrømmen på coupéens succes, som Lamborghini introducerede i sommeren 2011 og af hvilken man allerede har leveret over 1.300 af, tilbyder Lamborghini nu sine kunder den åbne version af Lamborghini Aventador. En sportsvogn, der på
alle punkter balancerer den ultimative køreoplevelse med oplevelsen af den mest sofistikerede sportsvogn til dato. Den nye Lamborghini Aventador Roadster er let genkendelig på den helt unikke form på øverste del af karrosseriet, som går over i helt nydesignede geometriske former fra det aftagelige tag til motorhjelmen.
Roadsterens design er resultatet af grundige studier i, hvordan man på bedst mulig vis forener sublim ydelse, stil og brugervenlighed med en køreoplevelse, der beruser samtlige sanser.
Det to-delte tag er udført komplet i kulfiber i kraft af sofistikerede teknologier som RTM og Forged Composite®. Ved at anvende disse teknologier får man garanti for maksimal æstetik og køredynamik samtidig med at stivheden, og dermed det høje sikkerhedsniveau, bevares. Hver af tagkonstruktionens komponenter vejer mindre end 6 kg. Det to-delte tag kan fjernes helt og finder let og elegant plads i Lamborghini Aventadors Roadster bagagerum i bilens front. Øvelsen udføres på få sekunder, og derefter kan man beundre modellen i al dens luksuriøse skønhed.
Den bageste stolpe er blevet re-designet for at give fuld understøttelse af det aftagelige tag, for at gøre plads til det automatiske sikkerhedssystem, der beskytter fører og passager og for at give maksimal ventilation til motorrummet.
Allerede fra første blik ser man, at motorhjelmen på Lamborghini Aventador Roadster adskiller sig fra coupéens på grund af den centrale ''''rygsøjle'''' med to par hexagonale vinduer, som er forbundet i siderne, som var de et hyperteknisk skjold. Formålet med vinduerne er at give køling til motoren, at fjerne regnvand på bedst mulig vis og, naturligvis, at lade V12-motorens skønhed komme til sin visuelle ret.
Både fører og passager i Lamborghini Aventador Roadster kan selv beslutte, hvor intensivt de vil være en del af køreoplevelsen. Den elektrisk styrede bagrude er ikke blot med til at fordele luften i kabinen, men er også med til at styre oplevelsen af lyden fra den 12-cylindrede motor. Vindafviseren giver derimod næsten fuldstændig sikring mod træk - selv ved meget høje hastigheder. Den hviler på forruden og kan, som tagdelene, opbevares i bagagerummet, når den ikke er i brug.
Lamborghini Aventador Roadster er også udstyret med vinduer i dørene, med særligt formede kanter, som altid sikrer en perfekt sammenpasning med tagets tætninger, ligesom de understreger bilens skarpe profil.
Karrosseriet på Lamborghini Aventador Roadster er udført i en to-tonet lakering, hvor forruderammen, de to tagsektioner og området omkring bagruden op til ''''finnerne'''' er lakeret i blank sort. Den visuelle effekt er, at den åbne bil fremstår med særdeles strømlinede linjer, som er i perfekt balance med sportslighed og elegance.
Farvepaletten for modellen er i forhold til coupéen udvidet med en meget let metalblå lakering, Azzuro Thetis, hvis farvetone varierer med lysindfaldet. Denne lakering er en hentydning til farven på den ekstraordinært smukke Miura Roadster fra 1968, og den både fremhæver og forstærker bilens linjer ved at tilføje styrke og dynamik.
Også i interiøret er der nye toner. Brugen af læderet med navnet Sabbia Nefertem fremhæver det sublime og håndlavede sæder fra Sant'' Agata Bolognese og er et perfekt match for den nye eksteriørfarve, Azzuro Thetis. Endelig er den nye Lamborghini Aventador Roadster tilføjet nye Dione 20''''/21'''' fælge med et vovet, aggressivt design. De nye fælge er fremstillet i letvægtsaluminium, og det er med til at sænke bilens vægt med 10 kilo i forhold til standardfælgene.
Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster er begavet med rekordskabende præstationer. Den accelererer fra 0-100 km/t på kun 3 sekunder, og topfarten ligger på omkring 350 km/t. Disse præstationer, kombineret med en drivlinje med den centralt placerede 6,5-liters V12 med 700 hk, den 7-trins ISR-gearkassse og affjedringen med såkaldte pushrods, gør den nye Lamborghini Aventador Roadster til en unik supersportsvogn uden direkte konkurrenter.
Roadsterens V12 motor er naturligvis også udstyret med et cylinder-deaktiveringssystem, når motoren arbejder under delvis belastning, mens det innovative start-stop-system, Stop & Start, inkluderer højtydende kondensatorer, kendt som supercaps, til at vække motoren til live. Det er første gang overhovedet, systemet bruges i segmentet for supersportsvogne.
Den nye Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster er ganske enkelt enestående og kan allerede nu bestilles hos eneforhandleren af Lamborghini i Danmark, Lamborghini Copenhagen.