Nye tal viser, at årets største sællert på brugtvognsmarkedet er de mellemstore biler. Nye købere skal huske at vedligeholde bilen. Biler over ti år går markant oftere i stykker, forklarer Applus Bilsyn.

Selvom små biler sælges hurtigst hos brugtvognsforhandlerne, så køber danskerne langt flere mellemstore biler, når det kommer til stykket. Det viser nye tal fra brugtbilssøgemaskinen AutoUncle.dk, der analyseret brugtbilmarkedet for brugte biler fra år 2006 og frem.

70 procent vælger familiebilen
I perioden januar til september i år udgjorde salget af brugte biler med en motor på op til 1,3 liter omkring 20 procent af alle solgte biler. Hele 70 procent lå inden for kategorien 1,4 og 2.0 liter, altså typiske familiebiler såsom Skoda Octavia, Ford Focus og Ford Mondeo. Biler over 2.0 stod kun for ca. 10 procent af det samlede salg.

Brug for plads
”De mellemstore biler – benzin og diesel – stod tilsammen for næsten 70 procent af hele brugtbilssalget fra årgang 2006 og frem. Godt nok ser vi i øjeblikket, at mange danskere i stigende grad efterspørger små biler for at sænke driftsomkostningerne og afskrivningerne. Men især børnefamilier har altså brug for et mellemstort familiekøretøj til at dække deres transportbehov. Derfor køber de først og fremmest de lidt større biler,” siger Johan Schjødt, medstifter af brugtbilsiden AutoUncle.dk.

Undgå impulsive køb uden biltjek
Danskere, der overvejer at købe en brugt bil, bør overveje nøje, hvad de køber. Især alder, antal kørte kilometer og slid på bilen påvirker voldsomt, hvor mange fejl bilen får fremover.

Det forklarer man hos Applus Bilsyn, der hvert år syner ca. 500.000 biler i Danmark, eller godt og vel en tredjedel af alle bilsyn herhjemme. Her anbefaler man, at bilen tjekkes grundigt før et køb.

”Vores statistikker viser, at blandt biler under fem år har kun fire procent af dem fejl på bremser og kun 3 procent har fejl på de bærende elementer, hvilket typisk kan være dækfejl eller skævbremsning. Men er bilen over ti år stiger antallet af fejl i de to kategorier til henholdsvis 28 og 35 procent. Fejlene på disse biler kan ofte være til fare for sikkerheden. Samlet set oplever vi en stigning i antallet af fejl på karrosseriet, styreapparatet, bremser, el-anlæg, de bærende dele og motoren. Med et tjek af bilen før man køber, ved man præcist, om der er fejl på den, og hvor meget der skal repareres,” siger Per V. Rasmussen.

Pensionsmodne biler flest fejl
Mest alvorligt ser det imidlertid ud for biler over 15 år. 70 procent af dem har fejl på de bærende elementer, altså ca. 20 gange så mange fejl som biler under fem år. Samtidig er fejlene i motoren og de dele, som kontrollerer bilens udslip af forureningsgasser, vokset fra to til 17 procent.