Sidste efterår afslørede et tjek ved landets Bilka-varehuse, at hver sjette kører på nedslidte dæk. Samtidig ved mange ikke, hvorfor man skal skifte til vinterdæk. Derfor indtager dækfolk fra Euromaster atter varehusene i uge 40.

16 % af bilisterne kører på nedslidte dæk, der udgør en betydelig sikkerhedsrisiko – og en fjerdedel af de slidte dæk er decideret ulovlige. Sådan lød resultatet af den opmåling af dækmønsterdybde på over 10.000 biler, som Euromaster sidste efterår gennemførte på parkeringspladserne ved landets Bilka-varehuse. I år kommer dækeksperterne tilbage fra søndag den 30. september til lørdag den 6. oktober, og det er der ifølge marketingchef Carsten Kure flere grunde til. – Nedslidte dæk resulterer i nedsat vejgreb, øget bremselængde og dermed flere ulykker. Under sidste års Bilka-arrangement oplevede vi desuden, at rigtig mange ikke vidste, hvorfor man skal skifte til vinterdæk, eller hvornår et skifte giver bedst sikkerhedsmæssig og økonomisk mening, siger han.

Euromasters årlige undersøgelse er den mest omfattende dækmønstermåling, som gennemføres i Danmark. – Vi vil måle dækmønster på så mange som muligt af de køretøjer, der er parkeret uden for de 18 varehuse i uge 40. Igen i år vil mindst 10.000 biler få en seddel i frontruden med besked om, hvor slidte deres dæk er – markeret ved enten rødt, gult eller grønt lys, fortæller Carsten Kure. Han oplyser, at lovens mindstekrav til dækmønster er 1,6 mm, og at eksperterne som en tommelfingerregel anbefaler dækskift, når man når en mønsterdybde på 3 mm.

Vigtigt med vinterdæk i tide
Ifølge Dækimportør-Foreningen kørte godt 400.000 danske personbiler rundt på sommerdæk i januar, da vinteren var på sit højeste. Det tal betragtes af direktør Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed som bekymrende højt. – De seneste målinger viser, at en stor del af bilisterne kører på nedslidte dæk eller benytter forkerte dæk til årstiden. Begge dele er i sig selv farligt, og en kombination er naturligvis endnu værre, siger han.

Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler at skifte til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring 8˚ konstant, hvilket typisk sker sidst i oktober eller i starten af november. – Ved sne på vejen har sommerdæk mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, som i det hele taget giver øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, der i værste fald koster liv, råder Volker Nitz.

Forbrugeroplysning, konkurrencer og gode tilbud
På stande inde i Bilka-varehusene vil der være mulighed for at få råd og vejledning om dæk og dæksikkerhed fra Euromasters fagfolk, som gør det nemmere at træffe det rette valg, når der skal indkøbes vinterdæk. Blandt andet kan man høre nærmere om EU’s nye sikkerheds- og miljømærke for dæk, der giver forbrugeren bedre overblik over de forskellige dæks indvirkning på brændstofforbrug, CO2-udledning og trafiksikkerhed.

Ifølge Carsten Kure fra Euromaster vil der på standene i Bilka igennem hele uge 40 være mulighed for at vinde et bremseservicetjek og et olieskift samt for at få et godt tilbud på vinterdæk, fælge og autoservice. – Man vil også kunne høre mere om vores dæktilfredshedsgaranti samt muligheden for at få opbevaret sine dæk mellem sæsonerne og automatisk modtage en reminder, når det er tid til at skifte, slutter han.