For første gang nogensinde har et vejtog bestående af et fører­køre­tøj efter­fulgt af en last­vogn og tre Volvo'er - en S60, en V60 og en XC60 - kørt på en almin­delig motor­vej blandt andre trafi­kanter. Den histo­riske test blev gennem­ført i Spanien med stor succes.

SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) er et samarbejde mellem Ricardo UK Ltd, Applus+ Idiada, Tecnalia Research & Innovation, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (KA), SP Technical Research Institute, Volvo Technology og Volvo Car Corporation. Projektet, hvis formål er udvikling af såkaldte vejtog, skrider fremad i henhold til planerne, og nåede for nylig en væsentlig milepæl, nemlig den allerførste test af et vejtog blandt andre trafikanter på offentlig vej.

"Vi tilbagelagde 200 kilometer på én dag, og testen gik godt. Vi er helt oppe at køre," siger en glad Linda Wahlström, projektchef for SARTRE hos Volvo Car Corporation.

En vejtog består af et førerkøretøj kørt en professionel chauffør fulgt af en stribe køretøjer. Ved hjælp af Volvo Car Corporation''s og Volvo Technology''s allerede eksisterende sikkerhedssystemer, bl.a. kameraer, radar og lasersensorer, holder køretøjerne øje med både fører- og andre køretøjer i umiddelbar nærhed. Med kabelfri kommunikation kombineret med Ricardo UK''s selvstyrende kontrol, er følgekøretøjerne i stand til at ''efterligne'' førerkøretøjet og accelerere, bremse og dreje på præcis samme måde.

Bedre førermiljø - blandt meget andet
Et af projektets mål er at give bilister et bedre miljø. Når man er tilkoblet et vejtog, kan man bruge tiden på andet end at køre - arbejde på sin bærbare computer, læse en bog eller læne sig tilbage og nyde en afslappet frokost f.eks.

Projektet retter sig selvfølgelig også mod at forbedre trafiksikkerheden, mindske indvirkningen på miljøet og - takket være smidig hastighedskontrol - nedbringe risikoen for trafikkøer.

Det historiske vejtog i Spanien bestod af et førerkørertøj og fire følgekøretøjer: en lastvogn og tre Volvo''er - en S60, en V60 og en XC60.

"At færdes blandt andre trafikanter er en milepæl i vores projekt. Det var virkelig spændende," forklarer Linda Wahlström. Vejtoget kørte 85 kilometer i timen. Afstanden mellem de enkelte køretøjer var præcis seks meter. "Vi gennemførte en række forsøg på testruten, f.eks. at ændre afstanden mellem køretøjerne fra fem til 15 meter," fortsætter Linda Wahlström.

Man vænner sig hurtigt til det
Det kan føles en smule skræmmende at sidde i en bil blot seks meter bag en anden, mens man kører 85 kilometer i timen og er fuldstændig i teknologiens vold. Men de erfaringer, der er høstet indtil nu, viser, at man hurtigt vænner sig til det.

Det tre år lange SARTRE projekt har været i gang siden 2009. Alt i alt har projektets køretøjer tilbagelagt omkring 10.000 kilometer. Efter testen på offentlig vej i Spanien er projektet nu gået ind i en ny fase, hvor der er fokus på at analysere brændstofforbruget.

"Vi har lært en masse i den periode, der er gået. Folk tror, at selvstyrende kørsel er det rene science fiction, men faktisk eksisterer teknologien allerede. Fra et rent konceptuelt synspunkt fungerer det fint, og vejtog bliver en realitet i en eller anden form i fremtiden," fastslår Linda Wahlström. Hun slutter: "Vi har arbejdet hårdt på at lave så lidt som muligt om på eksisterende systemer. Alt skal fungere uden ændringer ved vejenes infrastruktur eller dyre komponenter i bilerne. Bortset fra den softwareudvikling, der er indgået i projektet, er det faktisk kun det kabelfri netværk, der er installereret mellem bilerne, der adskiller dem fra de biler, der kan købes hos forhandlerne i dag".