Folketingets Trans­port­udvalg testede vinter- og sommer­dæk. "Kører man på sommer­dæk, må man ikke køre ud under vinter­lign­ende for­hold," mener Karin Gaardsted fra Social­demo­kratriet, mens Karsten Nonbo fra Venstre siger: "Vinterdæk er meget bedre i vintervejr, og sommerdæk er bedst på sommerveje."

Udtalelserne faldt onsdag på et seminar om vinterdæk afholdt af Rådet for Større Dæksikkerhed.

Skal Danmark have faste regler for brug af dæk om vinteren lige som vore nabolande har? Eller skal det fortsat være op til den enkelte bilist at bestemme sit dækvalg? Det var emnet for seminaret, hvor de to medlemmer af Folketingets Transportudvalg og repræsentanter for Trafikstyrelsen, Rådet for Sikker Trafik, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, med flere diskuterede for og imod vinterdæk og desuden blev sat på en skarp køretest på FDM Sjællandsringen.
Og det var en test, der gjorde indtryk: "Nu er der gået 20 minutter, og jeg er ikke helt faldet til ro. Jeg kan virkelig mærke adrenalinen køre, for jeg kom i en situation, hvor jeg blev bange – med 50 kilometer i timen," sagde Karin Gaardsted, valgt for Socialdemokraterne i Viborg.

"Jeg har lært rigtig meget i dag. Med hensyn til forskellen på sommerdæk og vinterdæk på glatte veje, så er der en meget tydelig forskel. Så er der diskussionen: Skal vi have vinterdæk på om vinteren, eller skal det være op til folk selv? Vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland har taget klar stilling, det er den diskussion, vi skal til at have i Danmark," mente Karin Gaardsted.

Karsten Nonbo, valgt for Venstre i Næstved-kredsen og formand for Trafiksikkerhedskommissionen sagde: "Jeg er ikke tilhænger af nogen rigid lovgivning, som at man skal skifte for eksempel 1. oktober. Ansvaret skal ligge hos bilisterne, og så burde lovgivningen ikke være nødvendig, men det er den somme tider alligevel. Matematisk vinder vinterdæk. Det der taler imod er: Bliver de nu brugt rigtigt. Eller kører man stærkere med vinterdæk på?" vurderede Karsten Nonbo.

De praktiske test, som blev foretaget af FDM''s erfarne testpiloter og af politikerne, viste i øvrigt, at vinterdæk som ventet var bedst under simulerede vinterlige forhold, mens sommerdæk bremsede en vognlængde bedre på tør vej.

"Alt i alt har Christiansborgpolitikerne nu fået ammunition til diskussionen af, om vi skal have en eller anden form for lovgivning om dækvalg om vinteren," konkluderede direktør Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed.

Denne pressemeddelelse er udsendt på vegne af Rådet for Større Dæksikkerhed om seminar den 18. april 2012 om sommer- og vinterdæk under vinterlignende forhold med deltagelse af medlemmer af Folketingets Transportudvalg.