Det kniber stadig med at få sommer­dæk­kene på i tide. Fag­folk vil åbne dansk­ernes øjne for prob­lemet, når de i uge 12 rykker ind i landets Bilka-varehuse for at snakke sikkerhed og brænd­stof­økonomi i forbin­delse med skift til sommerdæk.

Selvom danskernes dæksikkerhed er blevet bedre, skifter vi ifølge branchefolk stadig for sent mellem sommer- og vinterdæk. – Vi er generelt for sene til at få sommerdækkene på. Det er en dårlig idé ud fra både et sikkerhedsmæssigt og økonomisk perspektiv, vurderer Marketing Manager Carsten Kure fra Euromaster, der er europæisk markedsleder inden for dæk og dækservice. – Markant færre kører på nedslidte dæk, og samtidig viser tal fra Dækimportør-Foreningen, at vi igennem de seneste år er blevet bedre til at køre på de rette dæk til årstiden. Det halter dog stadig med at skifte mellem vinter- og sommerdæk på de tidspunkter, hvor det er optimalt ud fra et sikkerhedsperspektiv. Her tager vi i højere grad udgangspunkt i vores egen vurdering af vejrlig end i eksperternes anbefalinger.
Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed er enig. – At anvende korrekt dæktype til årstiden bidrager positivt til trafiksikkerheden. Det er vores anbefaling, at man ved temperaturer over 7 grader begynder at køre på sommerdæk. Som tommelfingerregel bør man montere sommerdæk på sin bil i april og vinterdæk i oktober, siger han.

Farligt og dyrt med vinterdæk uden for sæsonen
Ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed kan det være lige så farligt at køre på vinterdæk om sommeren som det modsatte.
Volker Nitz henviser til en omfattende dæktest fra den tyske bilistorganisation ADAC, der dokumenterer ringere sikkerhed ved kørsel med vinterdæk om sommeren. – Når det bliver varmt, øges bremselængden betragteligt med vinterdæk. Desuden viser ADAC''s test, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet.
Eksperterne er også enige om, at der er dårlig økonomi i at køre på vinterdæk om sommeren. Ifølge Volker Nitz dokumenterede en dækfabrikant for nogle år siden, at vinterdæks levetid mindskes med cirka 10 pct., hvis man kører med dem på de tidspunkter af året, hvor sommerdæk er det oplagte valg. Desuden sparer man brændstof med sommerdæk, der er konstrueret til tør vej.

Tilbage i Bilka
Euromaster har tidligere sat fokus på danskernes dæksikkerhed. I efteråret gennemførte kæden en gigantisk dækmønstermåling ved samtlige Bilka- og A-Z-varehuse. 10.492 vilkårlige biler blev undersøgt, og hver sjette kørte på dæk, der enten var direkte ulovlige eller så nedslidte, at de udgjorde en betydelig sikkerhedsrisiko.

Nu vender dækfolk fra Euromasters servicecentre over hele landet tilbage til Bilka for at tale sikkerhed med bilisterne. – På de karakteristiske stande inde i varehusene, som er opbygget af dæk, står vi klar til at svare på alle danskernes spørgsmål og give gode råd. Samtidig er vi klar med attraktive tilbud på sommerdæk, siger Carsten Kure. Han tilføjer, at arrangementet ikke udelukkende kommer til at gå op i sikkerhed. – Når man alligevel skal have sommerdækkene på, er det oplagt også at kigge på, om bilen skal friskes op med et sæt flotte aluminiumsfælge. Derfor har vi sammensat en række gode tilbud på fælge og tilhørende dæk. Desuden får alle gæster på vores stande et gavekort på 300 kr. til autoservice efter eget valg – fx bremsetjek eller serviceeftersyn.