I april måned introducerer Citroën sin nye DS5 herhjemme. Det er den tredje model i den særlige DS-produktlinje, som jo også omfatter DS3 og DS4 og som er blevet en gedigen succes for Citroën. På verdensplan er der nu solgt godt 180.000 biler i DS-produktlinjen. I Danmark blev DS3 introduceret i marts 2010 og DS4 ultimo august 2011, og alt i alt kører der nu over 1500 på de danske veje.
Skulpturelt design
DS5 er karakteristisk ved sin aerodynamiske og skulpturelle formgivning, som er inspireret af konceptbilen C-Sportlounge, hvis karakteristiske proportioner DS5 omsætter til serieproduktion. Profilen er usædvanlig og let genkendelig og rummer træk fra ¨både ”Shooting Break” og ”Gran Turismo”. De langstrakte og kraftfulde linjer signalerer en ganske særlig dynamisk køreoplevelse.
Det samme gør kabinen, idet indretningen af førerpladsen er inspireret af cockpittet i et fly. Som eksempel kan nævnes loftet og det særlige cockpit glastag, bilen kan leveres med. Det er opdelt i tre ovenlys, som kan afskærmes hver for sig og som giver et raffineret lys i kabinen både om dagen og om natten.
I udgaver med cockpit-taget er kabinen udstyret med to midterkonsoller, nemlig en konsol mellem forstolene og en konsol i loftet, og mange af kontakterne er udformet som kontakterne i et fly.
Anderledes køreoplevelse
Bilkøbere ønsker mere og mere at kombinere glæden ved at køre bil med deres daglige gøremål uden at skulle gå på kompromis. Køreglæde, komfort, design og anvendelighed samlet i én bil har været målet for udviklingen af DS5.
Kompakt udvendig og rummelig indvendig
Takket være den gennemtænkte konstruktion går DS5 ud over de sædvanlige begrænsninger for køreglæde for føreren og kørekomfort for alle i bilen.
Den er 4,53 meter lang (25 cm kortere end en C5 sedan), 1,85 meter bred og 1,51 meter høj. De forholdsvis kompakte mål bidrager til at gøre den mere væver og give mere respons, og den har et behersket forbrug af brændstof og udledning af CO2. Vendediameteren er 11,2 meter.
Selv om den er kompakt udvendig, er det ikke gået ud over rummeligheden. Det store bagagerum kan rumme op til 468 liter VDA. Den har plads til fem personer, og med fem døre er der nem adgang.
Dynamiske køreegenskaber
I udviklingen af DS5 har Citroën lagt vægt på at give den dynamiske køreegenskaber.
- Undervognen er specifikt afstemt til bilen med hensyn til fjedring og dæmpning, så den nærmest klæber til vejen, og fører og passagerer oplever fuld kontrol under alle forhold.
- Styringen er præcis og direkte, uden at være for følsom, når bilen kører lige ud.
- Bremserne er også afstemt til bilens præstationer med store bremseskiver på 340 mm i diameter på de fleste af modellerne.
Motorprogram med fire termiske motorer
Ved introduktionen kan DS5 leveres med to typer diesel- og to typer benzinmotor.
Dieselmotorerne er Euro V og udstyret med partikelfilter: e-HDi 110 Airdream (112 hk og E6G) med Stop&Start af seneste generation, som kan reducere brændstofforbrug og udledning af CO2 med op til 15 % i tæt bytrafik, og HDi 160 (163 hk og manuel 6-trins eller 6-trins automatgearkasse).
Desuden kan den leveres med to typer benzinmotor, der er udviklet i samarbejde med BMW. De er begge Euro V med turbo og direkte indsprøjtning: THP 155 (156 hk og 6-trins automatgear) og THP 200 (200 hk og 6-trins manuel). Sidstnævnte med 147 kW og 275 Nm ved 1770 omdr./min.
Første Citroën med Hybrid4
Et par måneder efter lanceringen kan DS5 som den første Citroën også leveres med Hybrid4. Det er en fuldhybrid drivlinje, der kombinerer en HDi dieselmotor med en elmotor. Kombinationen giver både komfort og præstationer (200hk når begge motorer arbejder sammen, træk på alle fire hjul, bykørsel i eldrift, boost funktion under acceleration) og meget begrænset udledning af CO2 (99 g/km). Systemet er i øvrigt tildelt en tysk miljøpris i forbindelse med uddelingen af ”Det gyldne Rat”.
Det danske modelprogram
Det danske modelprogram omfatter tre udstyrsniveauer: Design, Style og Sport. Standardudstyr i alle varianter er bl.a. ESP, 6 airbags, forlygter med LED-lys og lygtevaskere, regnsensor og tågeforlygter med svinglys samt automatisk klimaanlæg med individuel indstilling i højre og venstre side, el-sideruder for og bag, fartpilot og hastighedsbegrænser programmerbar, fjernbetjent centrallås, tovejs justerbart læderrat, nøglefri start og sædevarme forsæder. Hertil kommer fra andet udstyrsniveau Style bl.a. cockpit-tag og nøglefri start og åbning af døre.
Ved introduktionen starter priserne ekskl. levering ved 411.990 kr. for Citroën DS5 e-HDi 110 E6G Design og for DS5 HDi 160 Design er den 439.990 kr.
Priserne for Citroën DS5 Hybrid 4 Design starter ved 582.990 kr.