Kravene til bilers sikkerhed er blevet strammet fra årsskiftet, og det ses allerede i årets første serie af crashtests fra Euro NCAP.

Den nye testrapport fra Euro NCAP har været ventet med større spænding end længe. Efter en periode, hvor fem stjerner nærmest var normen, skærpede det fælleseuropæiske crashtest samarbejde, som FDM er en del af, fra årsskiftet nemlig kravene, så det nu bliver sværere at opnå de maksimale fem stjerner.

”De senere år er stjernerne nærmest drysset ned over bilerne i Euro NCAPs test, hvilket har været udtryk for, at bilerne til stadighed er blevet mere sikre for især fører og passagerer. Men det er nødvendigt hele tiden at skærpe kravene til bilernes sikkerhed. Derfor hilser FDM også de nye strammere krav velkommen,” siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, der er FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet.

Konkret betyder ændringerne, at bilerne fremover skal opnå en højere samlet pointsum for at få fem stjerner, og så er kravene til resultatet af fodgængerbeskyttelsen hævet betydeligt. Selve crashtesten er dog fortsat den samme og omfatter bl.a. en frontaltest, hvor bilen køres mod en barriere med 64 km/t samt en test, hvor man simulerer en påkørsel af en fodgænger med 40 km/t.

I alt ti biler er med i første kvartals test, men kun to biler - Honda Civic og Jeep Compass – har været udsat for en egentlig test, idet de otte øvrige biler har fået genberegnet et tidligere testresultat efter den nye målestok. Alle otte gengangere opnåede igen at få de maksimale fem stjerner. Honda Civic klarede også at komme forbi grænsen til de fem stjerner, idet alle discipliner fik flere point end krævet – blandt andet med en score på 69 i fodgængersikkerhed, hvor kravet til fem stjerner er 60. Til sammenligning scorede Jeep Compass, som dog ikke kommer til Danmark, bare sølle 23 point, hvilket er hovedårsagen til, at den samlet lander på kun to stjerner.

”Med bare to biler i den nye test, er det ikke mange svar, årets første Euro NCAP-test giver. Vi må derfor vente med at se, om bilproducenterne generelt formår at leve op til de nye krav. Den aktuelle test giver dog en indikation af, at vi nok kommer til at se færre fem-stjernede resultater end tidligere, idet særligt fodgængerbeskyttelsen er en udfordring, der er svær at leve op til. I den sidste ende skulle det dog gerne betyde, at producenterne også forbedrer sig på dette område, så bilerne bliver mere sikre for alle trafikanter,” siger Søren W. Rasmussen.

Testens øvrige otte biler blev alle testet i 2011, men klarede sig så godt, at de uden ændringer kan leve op til de skrappere 2012-krav. Derfor har det ikke været en stor opgave for Euro NCAP at overføre deres fem stjerner til 2012-normen.

Se alle resultaterne med FDMs kommentar til de to testede biler samt video på fdm.dk/crashtest

Næste Euro NCAP test kommer sidst i maj.

Honda Civic - 5 stjerner:
FDM mener: Honda Civic opnår et flot samlet resultat på fem stjerner og viser, at nye biler godt kan leve op til de nyeste sikkerhedsnormer, der gælder fra og med i år.

Frontaltesten demonstrerede bilens gode styrke, og kabinen forblev stabil under testen. Forsædepassagererne var godt beskyttet ved ansigt og knæ, men der blev noteret risiko for skader på knæ fra instrumentbord på begge sider af rattet. I sidekollisionen klarede bilen sig godt, mens pæletesten medførte lidt kraftigere belastning af brystet. Hovedstøtterne fik betegnelsen ’god’.
Børnebeskyttelsen i bilen er god, og både små og store børn blev fastholdt fint ved testen.
Beskyttelsen af fodgængere er god, hvad angår beskyttelsen af benene. Forkanten af motorhjelmen medførte god beskyttelse, og det udløste maksimum-point. Selve motorhjelmen gav god beskyttelse omkring midten, men andre steder var beskyttelsen ringe.
Honda Civic er testet med ESC og fem selealarmer, men ikke med indbygget fartbegrænser.

Jeep Compass - 2 stjerner:
FDM mener: To stjerner til Jeep Compass er ganske enkelt for ringe. Bilen sælges heldigvis ikke i Danmark, hvilket vi skal være glade for.

Frontaltesten viste, at kabinen forblev stabil under testen, men der opstod risiko for skader af knæ på både fører og forsædepassager, og det trækker ned. I sidekollisionen klarede bilen sig dårligt, og selv om bilen havde sideairbags, var der høj risiko for alvorlige skader, og bilen opnåede derfor ingen point i denne kategori. Hovedstøtterne fik betegnelsen ’middel’.
Børnebeskyttelsen i bilen er god, og både små og store børn blev fastholdt fint ved testen.
Beskyttelsen af fodgængere er ringe, og det er særligt denne del af testen, der trækker det samlede resultat ned fra tre til kun to stjerner.
Jeep Compass er testet med ESC og to selealarmer, der ikke lever op til Euro NCAPs krav, hvorfor bilen ikke fik point for disse. Bilen har ikke indbygget fartbegrænser.

Rekalkulationer:
Følgende biler har før været testet af Euro NCAP og har tidligere opnået de maksimale fem stjerner. Der er derfor kun foretaget en genberegning af resultatet efter de nyeste krav og standarder, så bilerne kan reklamere med et femstjernet resultat sammen med 2012-årstallet:

• BMW 1-serien
• BMW X1
• Ford Focus
• Ford Ranger
• Mercedes-Benz M-klassen
• Nissan Leaf
• Subaru XV
• Volvo V60