Autoglasbranchen venter på klare regler for bilers forruder.

En revne i forruden er altid et problem. Førerens udsyn kan blive nedsat, og bilens sikkerhedskonstruktion vil muligvis ikke længere være helt intakt, i og med at ruden jo er en del af bilens bærende konstruktion.

I Tyskland risikerer man imidlertid endnu et problem, hvis der er en revne i ruden; nemlig bøde og i de mest alvorlige tilfælde et direkte kørselsforbud.

Stoppes man af politiet, for eksempel for at køre for stærkt, så får man samtidig en ekstra bøde oven i samt point i synderregistret i Flensburg, hvis man kører med en revne i forruden," fortæller forretningsfører Lars Nielsen, Konzept-Autoglas GmbH, syd for Hamburg.

Lars Nielsen betoner, at det tyske politi er mest nærgående over for erhvervskøretøjer, men også privatbilister skal være opmærksomme: 
"I Tyskland anses forruden for en del af karosseriet, og i synsfeltet må man ikke reparere så meget som en ridse. Det gælder for alle biler," betoner Lars Nielsen.

Hos de danske glasimportører og -grossister kender man også til problemet: 
"Vi må gøre opmærksom på, at en ny synsattest ikke betyder, at bilen er i forsvarlig stand, når det gælder forruden, for bilen kan godt være synet og godkendt med en ridse eller revne i ruden," siger direktør Viggo Hansen, Dan-Glas.

Han oplyser, at det er Trafikstyrelsen, der har ansvaret for reglerne, når det gælder bilsyn af køretøjers frontruder, og at styrelsen forventes at udsende et nyt regelsæt i høring i nær fremtid. Men i branchen er man blevet utålmodig: 
"I og med, at det før statslige bilsyn nu er lagt ud til en række privatdrevne synshaller, er der behov for klare regler på området," slutter Viggo Hansen.