• Den mest sportslige version af KIAs indstigningsmodel hædres med iF-produktdesignprisen
• Den fjerde iF-designpris på 3 år understreger KIAs stigende formåen inden for design
(FRANKFURT) den 4. november 2011 – Blot et par måneder efter introduktionen har den sportslige KIA Picanto 3-dørs-version, der kun fås i Europa, fået tildelt den eftertragtede iF-produktdesignpris 2012. Prisen belønner godt design samt en række andre kriterier, som også omfatter håndværk, innovation og miljøvenlighed.
Picantos udmærkelse er KIAs fjerde iF-produktdesignpris på 3 år, og den følger priserne for Venga MPV''en i B-segmentet (2010), den kompakte SUV Sportage (2011) og den mellemstore sedan Optima (2011). Desuden har mærket vundet red dot-designprisen fire gange de seneste år.
"Det er en stor succes for vores designteam, at vi nu har modtaget iF-produktdesignprisen for den nye KIA Picanto, og det er en kærkommen anerkendelse af vores mærkes designorienterede strategi", udtalte KIAs chefdesigner Peter Schreyer. "Anden generation af Picanto har et meget målbevidst, selvsikkert design, og dens sportslighed er især tydelig på 3-dørs-modellen".
Den 3,6-meter lange KIA Picanto har et modigt og dynamisk design, et interiør i høj kvalitet og klassens førende udstyrsniveau. Den er specielt tilpasset til det stigende antal kvalitetsbevidste kunder, der ønsker at gå ned i en mindre bil.
I de fleste lande fås Picanto med to særdeles effektive benzinmotorer (69 hk og 85 hk), der sammen med start-stop-systemet (fra Motion Plus) reducerer CO2-emissionerne helt ned til 95 g/km. KIAs enestående 7-års/150.000 km-garanti er standard for alle Picanto-modeller, der sælges i Vesteuropa.
Den nuværende generation af Picanto er den første, der tilbydes i en 3-dørs-version. En 5-dørs-model fås på de fleste markeder i verden. I Europa forventes det, at 3-dørs-modellen kommer til at udgøre 36 % af det samlede salg af Picanto. I løbet af de første 9 måneder af 2011 har Picanto (den nye og den første generation tilsammen) været en af KIAs bedst sælgende modeller på verdensplan med 179.405 solgte enheder.
"Vi er overbevist om, at den nye Picanto vil sætte nye standarder i segmentet for små biler med udstyr, der normalt kun ses i større biler, bedre passagerkomfort og øget bagagerumsplads", udtalte Tae-Hyun (Thomas) Oh, som er Senior Executive Vice President og COO hos KIA Motors Corporation. "Denne pris for vores første 3-dørs bil i A-segmentet er endnu et tydeligt tegn på, at vores arbejde med at positionere KIA som et designorienteret mærke nu giver bonus".
Siden starten i 1953 har den årlige iF-produktdesignpris været en af verdens vigtigste priser for fremragende design. Prisen stammer fra udstillingen Die gute Industrieform (godt industrielt design), som blev introduceret på messen i Hannover, og den er nu en af verdens største konkurrencer inden for design. Til 2012-udgaven var der tilmeldt 2.923 produkter i 16 forskellige kategorier. KIA Picanto blev hædret i kategorien Transportation Design, som omfatter biler, skibe, tog og fly.
Den officielle præsentationsceremoni af iF-produktdesignprisen 2012 finder sted den 10. februar 2012 i forbindelse med Munich Creative Business Week. Alle vinderne udstilles i messecentret i Hannover (6.-10. marts 2012), ved en iF-designudstilling i Hamburg og ved en senere iF designudstilling i Hainan i Kina.