Klogt at bestille nu, siger dæk­bran­chen

Flere års hårde vintre har gjort de danske bilister stærkt interesserede i at køre på de rette dæk efter årstiden:

"Danskerne har ad frivillighedens vej taget vinterdæk til sig, og det er positivt," siger Dækimportør-Foreningens formand Kenneth Saust. Men han pointerer, at det ikke bliver ikke lettere at få fat i vinterdæk i år end sidste vinter, hvor mange forhandlere løb tør:

"Visse størrelser er allerede ved at være udsolgt, så det er klogt at bestille sine dæk nu," siger Kenneth Saust. Han forklarer det med, at fabrikkerne efter de seneste års finanskrise har skåret ned på produktions- og lagerkapacitet. Der ligger intet på lager fra sidste år, og med de skærpede dækregler i Tyskland er der yderligere pres på markedet.

Kenneth Saust råder bilisterne til ikke kritikløst at købe prisbillige produkter af tvivlsom kvalitet:

"Tag en snak med en fagmand og få kvalificeret råd om rette dæk. Og husk, at udover M+S-symbolet skal snowflakesymbolet også kunne ses på dækkets side," anbefaler Kenneth Saust.

Kører man til Sverige, skal vinterdækkene være med på den såkaldte STRO-liste, ellers er de ulovlige. Listen kan ses på STROs hjemmeside. I Tyskland og Norge skal der være vinterdæk på, hvis det er vintervejr. I Sverige er det pligt om vinteren.

Dækimportørernes formand har en særlig opfordring til varevognsbrugere: 

"Færre af dem kører på vinterdæk. Men vare- og lastbiler har lige så meget brug for vinterdæk som personbiler. Derfor bør man allerede nu tage fat i dækforhandleren og bestille. Sidste år løb markedet totalt tør for vinterdæk til varebiler, og det bliver ikke anderledes i år," slutter Kenneth Saust.