Der er de maksimale fem stjerner til 11 ud af 12 biler i ny Euro NCAP kollisionstest. Flere biler har dog stadig problemer, og det er tæt på at koste en stjerne.
 
Stjernerne fortsætter med at drysse ned over årets Euro NCAP test. I fjerde kvartals første af to crashtest er det således kun Lancia Voyager – der ikke kommer til Danmark – som ikke får fem stjerner. For testens øvrige 11 biler er der derimod fuldt hus.

”Testen viser ikke bare, hvor langt bilproducenterne er kommet i arbejdet med sikkerheden. Det er også en understregning af, at bilklubbernes fælleseuropæiske testsamarbejde Euro NCAP for bedre sikkerhed i og omkring bilerne har båret frugt,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W. Rasmussen.

Selvom de mange stjerner umiddelbart pynter, hæfter han sig alligevel ved, at flere af bilerne har et par skønhedsfejl.

”Fem stjerner er flot og vidner om en sikker bil. Men nærlæser man resultaterne for de enkelte biler, er der dog plads til forbedringer på flere områder som bl.a. fodgængersikkerhed og aktivt sikkerhedsudstyr. Men generelt er bilernes evne til at beskytte passagererne i bilen god, og det er en glædelig udvikling.

Euro NCAPs test er løbende blevet udviklet, så kravene til bilernes sikkerhed hele tiden øges. Allerede næste år strammes kravene yderligere, og det giver travlhed på testbanerne i dette års sidste måneder. En ny omgang resultater fra testlaboratoriet er således klar allerede om en måned.

I Danmark belønnes biler med de maksimale fem stjerner med en rabat på registreringsafgiften på op til 3.600 kroner, afhængig af bilens pris.

Se alle resultaterne af de forskellige bilers test på www.fdm.dk/crashtest