Vinterdæktestens i alt 35 dæk er blevet testet på en lang række underlag. Mens snetesten blev foretaget i Alperne lagde EisArena Wolfsburg is til istesten. (Foto: FDM/ ADAC)Fire ud af fem helårsdæk dumper i ny stor FDM test af vinterdæk. Testen viser også, at der fortsat er stor forskel vinterdæk.

Med kun få måneder til vinteren er over os, varer det ikke længe, inden man skal overveje at skifte bilens ’fodtøj’, så det passer til årstiden.
FDM har i samarbejde med de europæiske bilklubber netop testet 35 nye vinter- og helårsdæk, hvor især de sidste gør en dårlig figur og kan give bilister en falsk tryghed på vinterglatte veje.

”Mange dæk bliver solgt som helårsdæk, selv om de i virkeligheden er komplet uegnet til at køre i vinterføre. Som vores test viser, dumper fire ud af fem på underlag som sne og is. Derfor kan udtrykket ’helårsdæk’ også være misvisende, da mange tror, de får et dæk, der så at sige er både sommer- og vinterdæk i et, men i virkeligheden er hverken eller,” siger bilteknisk redaktør på Motor Søren W. Rasmussen.

Skal man køre i vinterføre, anbefaler FDM derfor, at man skifter til vinterdæk. Modsat sommerdæk har de nemlig nødvendige egenskaber på sne og is og i vintervådt føre, som skal til, hvis man skal stå ordentlig fast.

De 35 dæk FDM har testet fordeler sig på to størrelser henholdsvis 14-tommer, som passer til de mindre biler på markedet som for eksempel VW Polo, og 15-tommer til de noget større biler i den såkaldte ’Golf-klasse’.

Dækkenes egenskaber er blevet testet på blandt andet våd vej, tør vej, sne og is, ligesom rullemodstand og bremseevner er blevet testet. Vinterdækkenes evne til at stå fast er blevet testet i en skøjtehal, mens selve snetesten er gennemført i Alperne.

Som i tidligere test klarer dæk fra premium producenterne sig også denne gang bedst, mens dæk fra en række mindre producenter egner sig mindre godt til det våde danske vinterføre. Og så kan altså kun et ud af testens fem helårsdæk anbefales som vinterdæk.

”Markedet for vinterdæk er stort og for mange uoverskueligt, og man mister nemt overblikket. Derfor er det en god idé at dykke ned i vores test for at finde det dæk, der passer bedst til ens behov. Et godt vinterdæk i Danmark skal dog primært klare sig godt på våd vej, men også kunne stå fast i vinterføre,” siger Søren W. Rasmussen.

Se hele vinterdæktesten på www.FDM.dk/daek eller læs mere i næste nummer af Motor, som udkommer fredag den 30. september.