Den 5-dobbelte Le Mans vinder og tidligere Formel 1 kører, Emanuelle Pirro, er blandt stjernekørerne ved Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken d. 6.-7. augustDet danske sommer­vejr har ladet vente på sig i år, men nu ser det ud som om, at gennembruddet er kommet. Udsigten til stormflod over Køben­havn får derfor en lidt anden karak­ter i week­enden d. 6.-7. august, når Copen­hagen Histo­ric Grand Prix finder sted i Fælled­parken i Køben­havn.

Det kommer godt nok til at regne, men det bliver med stjer­ner og stjer­ne­skud, for igen i år kan arran­gører­ne mestre et stjer­ne­spæk­ket felt, både hvad angår er­farne legen­dar­iske motor­sports­folk, inter­natio­nalt aktive racer­kørere og kom­mende stjer­ner. Ver­dens­mestre, Formel 1 kørere, Le Mans vin­dere i hobe­tal kommer til at dyste i legen­dar­iske racer­biler – Mer­cedes, Por­sche, Fer­rari, Ford GT40 osv. osv.

Senest har italieneren Emanuelle Pirro meldt sin ankomst. Pirro kører i København for første gang og går i fodsporene på kørere som Dindo Capello, Allan McNish og ikke mindst historiens mest vindende Le Mans kører, danske Tom Kristensen – som for øvrigt har vundet tre af sine i alt otte sejre sammen med Emanuelle Pirro. Det var i årene 2000-2002.

Pirro selv tog yderligere to Le Mans sejre i 2006 og 2007, hvor Tom Kristensen måtte lide den tort hhv. at blive nummer 3 og udgå, inden han tog revanche med sin ottende sejr i 2008. Pirro vandt endvidere den amerikanske Le Mans serie i 2001 og 2005. Og den 49-årige italiener har desuden en bred baggrund indenfor motorsport med bl.a. tre år i Formel 1 i perioden 1989-1991. I København deltager han i Royal Pro/Am klassen og kommer til at dyste mod sin tidligere hold-kammerat, Tom Kristensen samt flere andre Le Mans vindere, bl.a. hollandske Jan Lammers (også tidligere Formel 1 kører) og Casper Elgaard.

Banen i Fælledparken er imidlertid ikke den letteste at komme rundt på, selv for racerstjerner som Emanuelle Pirro og Tom Kristensen. Tom K har erfaringen fra den københavnske bane, men banen ændrer karakter fra år til år, især den 800 meter lange langside, som til daglig benyttes af tusinder og atter tusinder bilister på vej ud af byen. Den slides, asfalten bliver ujævn og det mærkes med al mulig tydelighed, når de historiske racere fyres af modsat den køreretning, der normalt er gældende.

Svenske verdensmestre
Det kan favorisere de to svenske rallyverdensmestre, Stig Blomqvist og Björn Waldegaard. Sidstnævnte vandt historiens første Rally-VM for kørere og hans lidt yngre landsmand (Blomqvist er lige fyldt 65, når ”CHGP” finder sted, mens Waldegaard er 67) tog titlen i 1984. Men begge er stadig hyper-aktive, ikke mindst deres alder taget i betragtning, og de er vant til at tilpasse konstant skiftende kørselsforhold. Det kan være en afgørende fordel i Fælledparken, hvor de to tidligere verdensmestre får følgeskab af en anden kendt svensk rallykører, Åke ”Bryggarn” Andersson.

Men det bliver hårdt. For feltet inkluderer også den dobbelte Europamester i standardvogne og DTC-mester, Michel Nykjær. Han deltager i år i Verdensmesterskabet for standardvogne og er vant til tæt kørsel på snævre bybaner.

Og så får publikum ved Copenhagen Historic Grand Prix i år lejlighed til at møde en virkelig veteran. Med sine 80 år er David Piper fra England ældre end ikke bare alle deltagerne i ”CHGP”, men også ældre end stort set alle de deltagende biler. David Piper kørte Formel 1 i 1959 og 1960 og skabte sig siden en flot karriere i racersportsvogne og efterhånden som alderen begyndte at melde sig også som historisk racerkører. Han er mest kendt i cockpittet på en Porsche 917 fra først i 1970’erne, som han kører historisk motorløb med – en bil, han har ejet siden den var ny. I 1970 var David Pipers karriere sat på standby i en periode, da han fik en del af sit ene ben amputeret efter en ulykke under optagelserne af Steve McQueens spillefilm,”Le Mans” – men det afholdt ham ikke fra siden at genoptage karrieren, som nu bringer ham til den smukke park i Københavns centrum.