A5-model­lernes frem­toning er nu blevet end­nu mere markant. Singleframe-grillen, som er holdt i sort højglans, har skråt­stillede øvre hjørner. Den nye stødfanger omfatter markante luftindtag med kraf­tige kanter, modi­fice­rede gitre og flade tågeforlygter. Motorhjelmen virker markant med de skarpe kanter – hele fronten virker endnu mere flad og bred. Baglygterne og forlygterne har fået nyt design – deres underkant former en bølge, og de har fået ny indvendig struktur. Som ekstraudstyr tilbyder Audi xenon plus-teknologi med homogent LED-dagskørelys. Interiøret præges af nye farver og materialer, og betjeningen er blevet finjusteret i mange detaljer.

Trykladede motorer
Det nyt motorprogram består udelukkende af trykladede motorer med direkte indsprøjtning. Det gælder både for de fire TDI-motorer og for de tre TFSI-benzinmotorer. I gennemsnit er motorernes forbrug faldet med 11 % mens CO2-emissionerne er faldet med op til 22 %. Start-stop-systemet og rekuperationssystemet er standard til alle motor-gearkasse-varianter.

Allerede 1.8 TFSI-motoren, som er blevet fornyet helt fra bunden, fremviser alle Audis kompetencer. Ved styringen af ventilerne og deres slaglængde, ved den innovative termostyring, ved indsprøjtningssystemet, ved turboladeren og ved integreringen af udstødningsmanifolden præsenterer den nyskabelser. I A5 Coupé kører denne 4-cylindrede motor, med 170 hk, op til 17,5 km/l ved blandet kørsel (134 g CO2 pr. km) – 21 % bedre end hidtil.
Dieselmotorerne imponerer også med deres effektivitet, og de 4-cylindrede udgaver er blevet ændret på mange områder. 2.0 TDI i udgaven med manuel gearkasse og en ydelse på 177 hk kører i A5 Coupé op til 21,3 km/l ved blandet kørsel – svarende til en CO2-emission på 122 g pr. km.

Kraftoverføring
Audi tilbyder den ideelle kraftoverføring til alle motorerne. Til modellerne med forhjulstræk fås en 6-trins manuel gearkasse og den trinløse multitronic. quattro-varianterne er udstyret med en manuel gearkasse eller den lynhurtigt skiftende 7-trins S tronic. Alle gearkasser imponerer med en komfortabel og præcis betjening, en høj virkningsgrad og stor spredning – den høje udveksling i de øverste gear sænker forbruget.

Med det permanente firehjulstræk quattro anvender A5-familien – i forbindelse med S tronic-gearkassen – kronhjulsmidterdifferentialet med torque vectoring.

Til alle quattro-varianter fås sportsdifferentialet som supplement – så kører A5 med maksimal præcision og fantastisk vejgreb. Sportsdifferentialet fordeler momenterne efter behov aktivt mellem baghjulene. Til det formål anvender det to overlejringstrin, som aktiveres via lamelkoblinger.

En standardnyhed i A5-modelrækken er den elektromekaniske servostyring – en elektromotor genererer den servohjælp, der passer til hastigheden. Den elektromekaniske servostyring har en direkte udveksling, reagerer spontant og giver en direkte kontakt med kørebanen. Under opbremsninger på et underlag, der er glat i den ene side, hjælper den føreren med blide indgreb. Systemet reducerer brændstofforbruget pr. 100 km med op til 0,3 l, henholdsvis med op til 7 g/km CO2, fordi det slet ikke bruger nogen energi under ligeudkørsel.

Audi A5 bliver introduceret på det danske marked sidst på året. Prisen er endnu ukendt.