Den 29. januar 1886, udstedte det statslige patentbureau i Berlin patent nr. 37435 til Karl Friedrich Benz, for verdens første motordrevne køretøj. Den diminutive forbrændingsmotor var monteret horisontalt bagerst på den trehjulede vogn. Køretøjet blev gennembruddet for Karl Benz, der i 1893 kunne sende den første masseproducerede bil – Benz Velo - på markedet.Benz Patent-Motor­wagen Nummer 1 er det offi­cielle navn på ver­dens første auto­mobil med for­bræn­dings­motor. Og i week­enden den 6. og 7. august er den med i det årlige racer­løb for histo­riske racer­biler i Fælled­parken, Copen­hagen Histo­ric Grand Prix.

Bent Egede fra CHGP for­tæller:
- Vi skal nok ikke regne med, at ’patent­motor­vognen’ går hen og vinder, men en tur rundt på banen i ad­sta­digt tempo og under pas­sende andagt fra de øvrige del­tagere, flag­dom­merne og de mange til­sku­ere skal det nok blive til. Den gamle dame har knap en enkelt heste­kraft, der pines ud af en lille­bitte en­cylin­dret motor på bare 0,95 liter og 400 omdrej­ninger i min­uttet, at gøre godt med.

Bent Egede under­stre­ger dog, at der ’kun’ er tale om en 100% nøj­agtig rep­lika af den origi­nale bil, der er ud­stil­let perma­nent på Merce­des-Benz museet i Stutt­gart.

Mere rask kommer det til at gå, når Mercedes-Benz, der med ’patentmotorvognen’ fejrer 125 året for bilens opfindelse, samtidig viser to langt yngre og mere potente familiemedlemmer frem i Fælledparken.

- Bogstav- og talkombinationen 300 SEL, 6.8 AMG er noget af det tætteste, man i Mercedes-Benz og AMG verdenen kommer på den hellige gral, fortæller Lars van heet Erve, kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark. Og i forbindelse med den store fødselsdag er det lykkedes os at skaffe den legendariske 4-dørs 300 SEL, 6.8 AMG touring racerbil fra 1971 samt en helt speciel udgave af den moderne S 63 AMG fra 2010 til København.

I weekenden den 6.-7. august 2011 er det lige godt 40 år siden, den 4-dørs, potente familiesedan i sit første løb blev kørt til en fornem 2. plads.

- Bilen var på ingen måde favorit til at vinde, endsige blande sig i toppen af det belgiske 24-timers langdistanceløb den 25. juli 1971 på Spa. Men bilen, der var baseret på en almindelig Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 var blevet modificeret hos det dengang relativt ukendte tuningsfirma AMG i Sydtyskland. Blandt andet blev motorens slagvolumen øget fra 6.3 til 6.8 liter, udstyret med ekstra oliekøler, modificerede stempler, lettere plejlstænger og karrosseridele samt et effektivt racing udstødningssystem, der ikke blot gav bilen en fantastisk lyd, men altså også en overraskende fin placering i debutløbet.

Den nye racer fik en smuk, men relativt kort karriere i det europæiske Touring Car Championship, da det internationale bilsportsforbund FIA i 1972 ændrede reglerne, så motorstørrelsen fremover kun måtte være på maksimalt 5 liter.

Bilen, der kommer til København, er ligesom ’patentmotorvognen’ en unik replika. Originalen blev i 1970’erne solgt til den franske Matra Group, der benyttede den til højhastighedstests af dæk til fly. Hvordan originalens skæbne er forløbet, vides ikke.

Den anden AMG, Mercedes-Benz stiller med i København, er en speciel show car udgave af den moderne S 63 AMG, der på trods af ikke mindre en 570 hk, et monumentalt drejningsmoment på 900 nm og acceleration fra 0-100 km/t på blot 4,4 sekunder har et imponerende fint brændstofforbrug på hele 9.5 km/l.

Både ’patentmotorvognen’ og de to AMG racere vil føre an i paraden af historiske racerbiler, der fredag den 5. august ved middagstid begiver sig fra Fælledparken til Københavns Rådhus til en kort præsentation. Den knap så kvikke ’patentmotorvogn’ vil dog blive transporteret på en trailer i spidsen for paraden.